Diverse inițiative locale din Spania au implicat cetățenii pentru a identifica soluții pentru decalajul digital aflat în centrul problemelor comunitare. Ele au scris manifeste pentru incluziunea digitală a femeilor, a migranților, a persoanelor în vârstă și a persoanelor cu handicap. Ei atrag atenția autorităților locale și a vecinilor asupra necesității de a elimina decalajul. Cu toate acestea, lipsa competențelor digitale de bază și a accesului la internet rămâne, într-o anumită măsură, în curs de soluționare nu numai în Spania, ci și la scară europeană. Inițiativele cetățenești locale reprezintă primul pas al unui instrument mai amplu pentru a solicita un acces mai bun și cunoștințe mai bune pentru utilizarea serviciilor digitale.
Potrivit unor evaluări recente, decalajul digital în Europa rămâne ridicat: cetățenii UE cu competențe digitale de bază reprezintă în continuare doar 58 % din populație în 2020. În plus, în medie, 9,5 % din cetățenii UE nu au accesat niciodată internetul. 54 % dintre acestea sunt persoane cu handicap, ceea ce reprezintă un raport din trei. Cu toate acestea, țările din nordul Europei diferă considerabil de țările din Europa de Est și de Sud. În Suedia, Danemarca, Țările de Jos și Luxemburg, analfabetismul digital rămâne sub trei% din populație. Cu toate acestea, în Bulgaria, Grecia, Portugalia și Croația, aceasta variază între 18 % și 24 %. În Spania, această proporție este, în medie, de 8 %.
În Spania, diverse municipalități au dezvoltat inițiative populare în contextul programelor, proiectelor și atelierelor de participare socială. Oamenii s-au unit pentru a găsi soluții la decalajul digital, pe care îl consideră una dintre cele mai relevante probleme ale comunităților lor. De exemplu, o comunitate de vecini situată în Alcobendas (la nord de Madrid) a participat la un proiect sprijinit de Consiliul municipal intitulat „Train, Organizație și Act”. În acest cadru, ele au elaborat un „manifest pentru consolidarea serviciilor telematice” pentru a solicita servicii digitale mai bune în oraș. Acestea intenționează să încurajeze toți cetățenii să colaboreze pentru a atinge aceste obiective.
Între timp, în Valencia, un oraș industrial cu aproape două milioane de locuitori, un grup de 30 de ONG-uri s-au alăturat pentru a promova inițiativa „Internetul este un drept”. Aceștia au scris un „manifest pentru incluziunea digitală” pentru a solicita măsuri de eliminare a decalajului digital și de soluționare a problemei inegalității de gen în ceea ce privește accesarea și utilizarea serviciilor digitale.
În mod clar, aceste inițiative locale sensibilizează publicul cu privire la importanța decalajului digital pentru dezvoltarea umană, incluziune și îmbunătățirea competențelor digitale. Aceste manifeste abordează aceeași problemă, deși au fost propuse spontan de două sectoare diferite ale societății.
Astfel de manifeste inspiră o mai mare conștientizare, dar nu dispun de acțiunile concrete care urmează să fie puse în aplicare de guverne, care ar putea fi realizate în mod eficient printr-o inițiativă cetățenească europeană. Dimensiunea decalajului digital în regiune poate fi ocazia de a elabora o propunere mai amplă, având în vedere că domeniul de aplicare și amploarea drepturilor digitale depășesc frontierele naționale și implică o rețea digitală cu sediul în Europa. În plus, în contextul actual, obiectivul „unei societăți mai digitale și mai favorabile incluziunii” în centrul Pilonului european al drepturilor sociale subliniază necesitatea de a acorda prioritate elaborării de strategii de eliminare a decalajului digital în agenda planului de redresare în urma crizei.
În plus, competențele juridice ale Comisiei Europene de a propune măsuri specifice, cum ar fi crearea de fonduri speciale sau de subvenții pentru accesul la serviciile digitale și utilizarea acestora, sunt motivații de a corela aceste inițiative locale cu un instrument european inspirat de cererile cetățenilor, cum ar fi inițiativa cetățenească europeană.
În cele din urmă, cetățenii dintr-o anumită localitate – un oraș, un oraș sau un stat – de pe teritoriul european pot conduce acțiuni la scară europeană bazate pe drepturile de acces și de utilizare a internetului. Astfel, observațiile cu privire la o propunere de ICE privind o subvenție digitală care urmează să fie integrată în sistemul de protecție socială al fiecărui stat membru (în special pentru cei care se află în situații de excluziune socială sau de risc de sărăcie) sunt binevenite.
Autori
Ana Milena Carranza CarranzaAna Milena Carranza Carranza este avocat. Deține un doctorat în statul de drept și guvernanța globală și un master în analiza economică a dreptului și a politicilor publice de la Universitatea din Salamanca. Ea este cercetătoare voluntară în cadrul Asociației Amigos MIRA España pe o serie de subiecte legate de garantarea drepturilor omului, incluziunea digitală și studiile privind migranții.
Opiniile exprimate pe Forumul ICE reflectă doar punctul de vedere al autorilor lor și în niciun caz nu pot fi considerate ca reflectând poziția Comisiei Europene sau a Uniunii Europene.

Scrieți un comentariu
Comentarii