Gå direkt till innehållet
Europeiska medborgarinitiativet – Forum

Det europeiska medborgarinitiativets framgångshemligheter avslöjade: Insidertips om hur man får 1,6 miljoner underskrifter och överskrider tröskeln i tjugoen EU-medlemsstater

Uppdaterades den: 02 March 2020

Deteuropeiska medborgarinitiativets framgångshemligheter avslöjade: Insidertips om hur man får 1,6 miljoner underskrifter och överskrider tröskeln i tjugoen EU-medlemsstater

Medborgare som bryr sig, ett mycket tydligt definierat syfte, ett stort och tillförlitligt nätverk av nationella organisatörer, tusentals volontärer i hela EU och avancerade onlinekampanjer bidrog till att detta europeiska medborgarinitiativ bröt rekordet och överträffade tröskeln för stöd i 21 EU-medlemsstater. Ta reda på hur de gjorde det!

Berättelsen berättad av Olga Kikou, företrädare för initiativet End the Cage Age Initiative

Vi organiserade det europeiska medborgarinitiativet End the Cage Age, eftersom vi var mycket oroade över användningen av burar i djuruppfödning. Vi har en stor djurskyddsrörelse runt om i Europa och många medborgare ville vara mer engagerade. Vårt initiativ gav dem denna möjlighet. För några år sedan hade vi i Europaparlamentet en framgångsrik omröstning om välfärden för odlade kaniner. Kaniner är nästan helt odlade i burar, så det var en möjlighet för oss att berätta för världen om livet i burar. Sedan beslutade vi att inte begränsa detta till bara kaniner, utan att utvidga det till alla djur som odlas i burar, och att använda ett verktyg för att få medborgarna att delta i EU-institutionernas verksamhet.

Vi engagerade oss i processen för det europeiska medborgarinitiativet, och efter mycket arbete och mycket planering sammanställde vi texten i vårt förslag, som vi sedan överlämnade till Europeiska kommissionen för registrering. Vi utvecklade ett mycket bra och mycket stort nätverk av organisationer som hjälpte oss, arbetade med oss och hjälpte oss att expandera först och för det andra för att sprida budskapet över hela Europa. Vårt budskap handlade om en framtid utan burodling. Budskapet hade många positiva inslag. Naturligtvis var vi tvungna att titta på verkligheten, men vi var också tvungna att titta på framtiden och nuvarande alternativ.

Detta var en möjlighet för oss att göra en hel del forskning om alternativ – vad vill vi berätta för medborgarna, vad vill vi berätta för kommissionen om jordbrukets framtid? Efter all denna forskning gick vi till medborgarna och började prata med dem och berättade om våra idéer.

Vi formade våra idéer med dem. Det kom inte bara från oss, men vi lärde oss mycket av dem.

”Det som är underbart med processen för det europeiska medborgarinitiativet är att du får feedback från medborgarna. och det är vad EU-institutionerna också bör dra nytta av, att de har möjlighet att lära av medborgarna.”

Nätverket

En av de första sakerna vi bestämde oss för var att utveckla nätverket. Vi lyckades få omkring hundra sjuttio förbund och organisationer runt om i Europa att ansluta sig till oss i detta försök att sprida ordet. och de har förbundit sig att sprida ordet själva. Det här är inte en lätt uppgift. det är mycket besvärligt att försöka få andra att gå med dig i vad du gör, det involverade mycket planering och mycket arbete från vår sida.  Vi var inte den enda organisationen som deltog i detta, vi hade många på vår sida.

cage

Något som är mycket viktigt idag är det faktum att de flesta signaturer samlas in online och inte på papper. Det betyder att de flesta av våra stödförklaringar kom från medborgare som gick på Internet och undertecknade det europeiska medborgarinitiativet på nätet. Mycket få av dem samlas in på papper under evenemang och på gatorna. Tidigare hade kampanjer ett mycket offentligt ansikte och var mycket ute på torgen, på gatorna talade direkt med människor. Nu har detta förändrats, därför var vi tvungna att ändra också. Sociala medier har blivit ett mycket viktigt verktyg för att sprida budskapet, vi är mycket medvetna om detta och vi har använt olika verktyg för sociala medier för att få detta att hända.

Lärdomar om insamling av underskrifter

Först måste du utveckla ett nätverk som du kan lita på, ett nätverk av människor och organisationer som stöder din sak;  och för det andra måste du ägna mycket uppmärksamhet åt din online-kampanj.

En annan viktig lärdom för oss var frivilligt deltagande. Vi är beroende av volontärer. Vi måste ha volontärer i hela Europa. Medborgarinitiativet är inte bara ett nationellt verktyg, det är ett EU-verktyg, så vi måste vara närvarande i många länder och vi har naturligtvis inte råd att göra det utan frivilliga, medborgare som bryr sig om frågan, som sedan tar på sig denna fråga och sprider budskapet i sina egna hemländer.

Det kommer att finnas ups and downs

När vi började insamlingen av signaturer såg vi att det är en stor brådska i början, massor av medborgare undertecknar, men senare, kanske efter en månad eller två – tre månader, tenderar siffrorna att falla ner, så du måste vara beredd att möta detta. Du måste komma med andra verktyg och andra sätt att få underskrifterna tillbaka igen, för att hålla medborgarna intresserade, så att de sprider ordet. Offentliga kampanjer är mycket viktigt, med hjälp av ett antal olika kampanjverktyg är också viktigt och bara vara medveten om att du inte kommer att ha samma intresse under hela året. Det kommer att bli upp- och nedgångar, men det är bra att behålla ett bra antal under hela året. Var beredd att gå till en andra plan eller en tredje plan om dina nummer börjar falla.

Planering och målinställning

Innan vi inledde denna process för medborgarinitiativ hade vi en mycket lång tid av reflektion över vad vi har gjort tidigare och vad vi skulle göra. Planeringen är mycket viktig och det är också mycket viktigt att komma fram till ett mycket tydligt mål, så att EU-institutionerna inte bara vet vad ert medborgarinitiativ handlar om, utan också hur detta förslag skulle kunna genomföras av dem och skulle kunna stödjas av dem.

”Det är viktigt att ha ett mycket, mycket tydligt uttalande om vad du skulle vilja få ut av ditt förslag.”

Det är inte lätt!

Jag vill påpeka att det är en besvärlig process att starta ett medborgarinitiativ som organisatör. Det innebär mycket tid och många människor som arbetar tillsammans, så därför skulle jag inte vilja skapa några falska förhoppningar om att detta är en lätt sak att göra. Det är det inte. Det är ganska svårt,

”Det tar mycket tid, och det tar mycket planering, och det tar en hel del människor.”

Även om idén är bra, kommer fortfarande bara idén i sig inte att fungera om andra inte är riktigt engagerade och engagerade i att genomföra detta.

Det kommer att finnas många utmaningar under insamlingsåret och före och efter det. Särskilt om du har ett framgångsrikt medborgarinitiativ, då måste du prata med EU-institutionerna, du måste samarbeta med dem ytterligare. Det slutar inte den dag då signaturinsamlingsfasen avslutas.

Forumet för europeiska medborgarinitiativ kommer i en mycket bra tid eftersom vi redan har haft erfarenhet av ett antal medborgarinitiativ och en hel del av dem var framgångsrika, så det finns många människor runt som du kan lita på för att diskutera ditt medborgarinitiativ, lära av deras erfarenheter och se och planera ditt eget arbete i framtiden. Vi har många individer, många medborgare som deltog aktivt i medborgarinitiativets aktiva, även många organisatörer och du kan lita på att de ger dig information. Det är en inlärningsprocess, lära av vad som har hänt i det förflutna men också planera framåt, och så länge du tar på dig dessa goda erfarenheter från andra och du lyssnar på andra och du också kan ställa frågor, kommer du att vara på ett mycket bra ställe att starta ditt eget medborgarinitiativ.

Så kom och gå med i forumet, låt oss diskutera vad dina planer är, låt oss se vad du vill göra och lära av varandra och vi ser fram emot att arbeta med dig i framtiden!

kikou

Postare

Olga Kikou

Olga Kikou är chef för EU:s kontor för Compassion in World Farming, en internationell organisation med kontor och representationer i nio europeiska länder, USA, Kina och Sydafrika, som arbetar för att förbättra djurens välbefinnande, stoppa industriellt djurjordbruk och uppnå hållbar mat och jordbruk. Efter att ha arbetat i internationella organisationer inom den ideella sektorn och inom forskning och planering har hon inriktat sig på att öka medvetenheten om vikten av medborgardeltagande. Olga har länge engagerat sig i djurskyddsarbetet och driver för närvarande EU-institutionerna på viktiga intressen när det gäller de sammanlänkade områdena för djurens välbefinnande, livsmedel och jordbruk, genom att lyfta fram dessa frågor på dagordningen för beslutsfattandet, genom att samarbeta med berörda parter, utforska synergier och utveckla gemensamma strategier för att påverka politiken på ovannämnda områden. Olga är också ersättare för medborgarkommittén för medborgarinitiativet End The Cage Age.

Kontakta Olga på forumet för det europeiska medborgarinitiativet

Kategorier

Kommentera

För att kunna kommentera måste du logga in eller registrera dig.

Kommentarer

Luis Cristian Vanella | 09 October 2024

Jag skulle vilja förstå hela processen med kontrafaktiska konsekvensbedömningar för att kontrollera möjligheten att lägga fram ett förslag för att främja fred i konfliktområden genom inrättandet av den europeiska civila fredskåren, som har som grundläggande syfte att skapa förutsättningar så att invånarna i dessa territorier kan bli huvudaktörer i en process för social, ekonomisk och civil förnyelse av sitt territorium och en process för kreativ hantering av skillnader.
Detta är en extremt komplex och känslig uppgift som, eftersom den bygger på utnyttjande av gemensamma snarare än specialiserade kunskaper, bättre kan utföras i en dialog mellan aktörer och aktörer i det civila samhället. Den kan dessutom inte vara heteroriktad, eftersom den även bygger på genomförandet av initiativ som härrör från aktivt lyssnande av samtalspartner, utan kräver former för rapportering och övervakning i efterhand och stor administrativ och politisk auktoritet (i tillämpliga delar liknar den som Europeiska centralbanken åtnjuter).
CCPE är bärare av ett löfte om förnyelse vid 360 grader som måste kunna manifestera sig i initiativ för konkret omvandling av villkoren för lokal samexistens kopplad till en praxis för kreativ omvandling av konflikter. Ett löfte som, för att bli ett gemensamt arv, måste kunna visa sin effektivitet och ändamålsenlighet tack vare tillräckliga ekonomiska resurser.
Tilldelningen till EPC: erna av ett överordnat uppdrag (som svarar mot de grundläggande behoven hos en stor del av befolkningen bortom kontingenta konflikter) har också fördelen att uppmuntra samordning - nästan alltid frånvarande - mellan de andra organisationernas initiativ, med en ökning av effektiviteten hos alla interventioner.
Sedan tiderna och erfarenheterna av inbördeskriget i f.d. Jugoslavien har studier mångdubblats på gränserna för de strukturer och institutioner som
regeringar och FN har till sitt förfogande för att undvika våld i tvister mellan stater och inom dem, och medvetenheten har ökat om att ett verkligt paradigmskifte i styrningssystemen är nödvändigt om säkerhet och fred ska kunna garanteras.
Det handlar i själva verket om att få till stånd en omsvängning: Om det antas att misslyckandet med att omvandla konflikter leder till våld är CCPE den centrala mekanism som en fredsbevarande regering måste ha, och militära och polisiära enheter är kompletterande befogenheter.
Det är ingen tillfällighet att Europaparlamentet redan 2001 upprepade behovet av att inrätta en europeisk civil fredskår, vars uppgift skulle vara att på europeisk nivå samordna utbildning och utplacering av civila specialister för att genomföra praktiska fredsåtgärder såsom skiljeförfarande, medling, spridning av opartisk information, avtraumatisering och förtroendeskapande mellan stridande parter, humanitärt bistånd, återanpassning, rehabilitering, återuppbyggnad, utbildning, övervakning och förbättring av situationen för de mänskliga rättigheterna, inbegripet medhjälp av människorättsförsvarare (Europaparlamentet, A5-0394/2001). Det fortsatta våldet vid Ukrainas gränser, särskilt sedan före 2014, oförmågan hos alla statliga organ på alla nivåer och hos OECD-uppdragen själva att verkligen delta i en väg mot pacificering av lokalbefolkningen, liksom resultatet av Ryska federationens våldsamma aggression, är händelser som det europeiska samfundet inte kan begränsa sig till att ta itu med genom att tillhandahålla defensiva vapen till det attackerade landet. Hans uppgift, som inte längre kan skjutas upp, är att hitta sätt att göra den universella rätten till säkerhet och fred trovärdig, konkret och effektiv och därmed att förebygga och kreativt omvandla konflikter. Det är särskilt betydelsefullt att det i första raden, som efterlyser inrättandet av CCPE, är just det ukrainska folket som betalar för
dessa brister med uppoffringen av tusentals unga liv.