„Podobnie jak w poprzednich dniach dyskusja na temat aktu o wolności mediów w Radzie nieco przekształciła się w walkę o władzę i nie koncentrowała się w dużej mierze na powodach, dla których wszyscy powinni być tu: debata na temat ochrony wolności prasy i dziennikarzy. Dyskusja nad poprawką dotyczyła skreślenia wszystkich fragmentów, które centralizują władzę w rękach Komisji Europejskiej lub Parlamentu Europejskiego. Ministrowie z Niemiec, Polski i Grecji byli bardzo głośni w kwestii przekazywania państwom członkowskim kontroli nad przepisami dotyczącymi wolności mediów i spotkali się z dość delikatnym sprzeciwem ze strony ministrów Hiszpanii i Francji”.
Czy uważają Państwo, że było to przeciekane spostrzeżenie z posiedzenia Rady UE? Nie jest to punkt otwierający artykułu Giulii Lisdero ( przedstawionej poniżej), studentki studiów interdyscyplinarnych w dziedzinie badań i studiów nad Europą Wschodnią, która dołączyła do „zespołu prasowego” InformEU w Sofii – „oficjalnego kanału informacyjnego” inicjatywy Modelowej Unii Europejskiej, która odbyła się w Sofii (Bułgaria) od 6 lipca do 9 lipca 2023 r.
Model Unii Europejskiej jest symulacją procedur decyzyjnych instytucji europejskich, w ramach której zachęca się uczestników do interpretowania roli europejskiego decydenta, do której zostali przydzieleni. Modelowa inicjatywa UE i rola odgrywana w ramach europejskiej inicjatywy obywatelskiej są szeroko stosowane w całej UE w celu zwiększenia świadomości i zaangażowania młodych ludzi w kształtowanie polityki w Unii Europejskiej.
- Zaangażowanie studentów szkół wyższych w europejską inicjatywę obywatelską
- Młodzi Włosi testują europejską inicjatywę obywatelską jako narzędzie mobilizacji na rzecz klimatu
- Ponad 100 studentów z czterech europejskich szkół wyższych realizuje europejską inicjatywę obywatelską w ramach innowacyjnego projektu „EIO od A do Z”
Dążąc do zwiększenia determinacji młodych ludzi, by stać się aktywnym elementem demokracji, MEU Sofia zgromadziło 70 młodych uczniów, studentów i specjalistów z całej Europy w celu omówienia aktu o wolności mediów i rozporządzenia w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu. Wydarzenie w Sofii było kontynuacją modelu EU Sofia 2022, kiedy to wprowadzono europejską inicjatywę obywatelską dla uczniów szkół średnich w Bułgarii. Uczniowie z trzech szkół średnich przedstawili swoje pomysły poprzez symulację europejskiej inicjatywy obywatelskiej, której celem jest podnoszenie świadomości na temat narzędzi demokracji uczestniczącej Unii Europejskiej. Po konsultacjach z zwycięskim zespołem inicjatywa ta została wykorzystana jako podstawa do opracowania opracowanej przez zespół dyrektywy w sprawie młodzieży i edukacji.
Jak wygląda praca symulacyjna europejskiej inicjatywy obywatelskiej
Aby rozpocząć symulację, MEU Sofia omówiła europejską inicjatywę obywatelską i uczestnictwo młodych obywateli. W dyskusji panelowej podkreślono, że decydenci i społeczeństwo obywatelskie muszą zlikwidować różnice między UE a obywatelami w celu ustanowienia demokracji uczestniczącej.
Obywatele znajdują się w centrum Unii Europejskiej i bez ich udziału przestaje ona bić.
Po uczestnictwie w warsztatach i wynikających z własnych doświadczeń i niedociągnięć społecznych nastolatki zaproponowały następujące inicjatywy:
Wspieranie integracyjnej i pluralistycznej Europy dla młodzieży
Niniejszy wniosek dotyczy molestowania homofobicznego, dwufobowego lub transfobicznego wśród młodych ofiar, które może ulec poprawie. Inicjatywa ta opowiada się za intensyfikacją walki z homofobią wśród młodzieży, wspieranie inkluzywności i akceptacji przy jednoczesnym zapewnieniu, by każdy mógł żyć pokojowo i w harmonii z nim i innymi.
Regulacja używania i dostępności papierosów dla osób poniżej 18. roku życia
W kontekście nieskuteczności przepisów krajowych i niebezpiecznych skutków, jakie papierosy wywierają na zdrowie, uczniowie wzywają do uregulowania kwestii używania i dostępności papierosów dla małoletnich. Niniejszy wniosek opowiada się za zdrowiem dzieci, które leży w gestii ustawodawców.
Ukierunkowanie młodzieży z niezbędnymi zasobami na pożądane ścieżki kariery
Niniejszy wniosek odnosi się do powszechnego problemu, jakim jest znalezienie odpowiedniej ścieżki kariery dla młodzieży poprzez podejmowanie odpowiednich studiów w kontekście niedostępnych lub niekompletnych informacji na temat perspektyw oraz niewystarczającego doradztwa. W związku z tym w niniejszym wniosku młodzi ludzie opowiadają się za większą ilością informacji i wskazówek dostępnych dla wszystkich młodych ludzi, które wykraczają poza granice społeczno-gospodarcze i obejmują wszystkie grupy. Inicjatywa przewiduje wyposażenie młodzieży w odpowiedni zestaw umiejętności na przyszłość, aby przyczynić się do rozwoju społeczeństwa.
Zwycięska inicjatywa
Aby umożliwić realistyczne podejście do europejskiej inicjatywy obywatelskiej, próg głosowania obniżono do 100 głosów z 7 państw członkowskich. Wszystkie trzy inicjatywy zostały przyjęte, a zwycięska inicjatywa otrzymała nie mniej niż 270 głosów. Wyborcy w największym stopniu uznali potrzebę kierowania młodzieży z niezbędnymi zasobami do jej pożądanych ścieżek kariery. Pozostałe inicjatywy otrzymałyjednak również liczne głosy, łącznie do 539 głosów.
Kolejnym etapem były sesje konsultacyjne między zwycięską grupą uczniów szkół średnich a zespołem organizacyjnym MEU Sofia. Pomysły wynikające z konsultacji stanowiły podstawę dla zespołu do sporządzenia wniosku ustawodawczego – dyrektywy w sprawie młodzieży i edukacji. W oparciu o podstawę prawną art. 149 TFUE dyrektywa ma na celu wspieranie współpracy między państwami członkowskimi w dziedzinie edukacji oraz tworzenie inicjatyw na rzecz rozwoju wymiany informacji i najlepszych praktyk.
Dyrektywa w sprawie młodzieży i edukacji posłużyła jako wniosek ustawodawczy w modelowej Unii Europejskiej w Sofii 2022 r., w którym studenci i młodzi specjaliści z całej Europy przybyli do Bułgarii, aby objąć rolę posłów do PE i ministrów w Radzie. Z powodzeniem dyskutowali, zmieniali i głosowali nad wnioskiem, dowiedzieli się więcej o mechanizmach legislacyjnych i partycypacyjnych Unii Europejskiej w nieformalnym i międzynarodowym kontekście edukacyjnym.
W czasach, gdy zagrożona jest demokracja w Europie i gdy istnieje potrzeba zwiększenia uczestnictwa młodzieży, ćwiczenie to zakończyło się sukcesem. Nie tylko kilka osób (szkoły wyższe, rodzina, przyjaciele itp.) zostało po raz pierwszy włączonych do europejskiej inicjatywy obywatelskiej i dowiedziało się o przysługującym im prawie do wspierania istniejących europejskich inicjatyw obywatelskich, ale sami młodzi ludzie zostali zachęceni do korzystania z aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Więcej informacji na temat młodzieży i europejskiej inicjatywy obywatelskiej
Uczniowie stojący za EcoScore: Możesz mieć wpływ, nawet jeśli nie osiągniesz miliona podpisów
Znajdź, Make it Fun, Show Them the Impact!
Zaangażowanie studentów szkół wyższych w europejską inicjatywę obywatelską
Autorzy
Gabriela SachettiGabriela jest obecnie dyrektorem generalnym MEU Sofia 2023. Posiada dyplom magistra studiów europejskich i pasjonuje do łączenia UE z młodzieżą. Gabriela była zaangażowana w kilka projektów mających na celu zwiększenie aktywności obywatelskiej wśród młodzieży. W MEU Sofia rozpoczęła działalność jako specjalistka ds. wydarzeń i działań informacyjnych, a w symulacji nadal pełniła rolę komisarz ds. młodzieży i edukacji.
- Categories
- Wydarzenia i kampanie informacyjne
Napisz komentarz
Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.