Gå til hovedindholdet
Forum for det europæiske borgerinitiativ

Det europæiske borgerinitiativ gamilerede: Unge mennesker Lær til at have deres stemme Heard i Den Europæiske Union

Opdateret den: 22/09/2023

"Som i de foregående dage blev Rådets drøftelser om forordningen om mediefrihed noget til en magtkamp og fokuserede ikke meget på, hvorfor vi alle bør være her: debat om sikring af pressefrihed og beskyttelse af journalister. Drøftelsen af ændringsforslaget fortsatte og om udeladelsen af alle de passager, der centraliserer magten i hænderne på Europa-Kommissionen eller Europa-Parlamentet. Ministrene fra Tyskland, Polen og Grækenland udtalte sig meget om spørgsmålet om at give medlemsstaterne kontrol over lovgivningen om mediefrihed og stod over for en ret skrøbelig modstand fra Spaniens og Frankrigs ministre."

Tror du, at dette var et lækket indblik fra en samling i EU-Rådet? Ikke rigtig — dette er det indledende afsnit i en artikel af Giulia Lisdero ( vist nedenfor), en kandidatstuderende i tværfaglig forskning og studier i Østeuropa, som sluttede sig til InformEU's "presseteam" i Sofia, den "officielle nyhedskanal" i initiativet Model European Union, der fandt sted i Sofia i Bulgarien fra den 6. juli til den 9. juli 2023.

Speaker at ECI Simulation MEU Sofia

Modellen for Den Europæiske Union er en simulering af EU-institutionernes beslutningsprocedurer, hvorved deltagerne tilskyndes til at fortolke en rolle som europæisk beslutningstager, de har fået tildelt. EU's modelinitiativ og rolle i forbindelse med det europæiske borgerinitiativ anvendes bredt i hele EU for at øge bevidstheden og øge unges engagement i den politiske beslutningsproces i Den Europæiske Union.

Participants holding EU Flag at ECI Simulation MEU Sofia

Med henblik på at fremme unges vilje til at blive en aktiv del af demokratiet samlede MEU Sofia 70 unge elever, studerende og fagfolk fra hele Europa for at drøfte loven om mediefrihed og forordningen om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel. Sofiaarrangementet fulgte op på modellen EU Sofia 2022, da det indførte det europæiske borgerinitiativ for højtuddannede i Bulgarien. Elever fra tre gymnasier fremlagde deres idéer gennem en simulering af det europæiske borgerinitiativ, der har til formål at øge bevidstheden om Den Europæiske Unions redskaber til deltagelsesdemokrati. Efter høringer af vinderteamet blev initiativet brugt som grundlag for et teamskriftligt direktiv om ungdom og uddannelse.

Sådan fungerer simuleringen af det europæiske borgerinitiativ

For at sætte gang i simuleringen drøftede MEU Sofia det europæiske borgerinitiativ og de unge borgeres deltagelse. Paneldiskussionen understregede behovet for, at beslutningstagerne og civilsamfundet udjævner kløften mellem EU og borgerne for at skabe et deltagelsesdemokrati.

Borgerne er kernen i Den Europæiske Union, og uden deres deltagelse stopper det med at kæmpe.

Efter at have deltaget i workshopper og som følge af deres egne erfaringer og samfundsmæssige mangler foreslog teenagerne følgende initiativer:

Fremme af et inklusivt og pluralistisk Europa for unge

Dette forslag omhandler homofobisk, bifobisk eller transfobisk chikane blandt unge ofre med mulighed for korrektion. Dette initiativ slår til lyd for at intensivere bekæmpelsen af homofobi blandt unge, fremme inklusivitet og accept og samtidig sikre, at alle kan leve deres liv fredeligt og i harmoni med sig selv og de andre.

Regulering af brugen og tilgængeligheden af cigaretter for personer under 18 år

I forbindelse med ineffektive nationale love og de skadelige virkninger, som cigaretter har for sundheden, opfordrer eleverne til, at EU-lovgivningen regulerer brugen og tilgængeligheden af cigaretter for mindreårige. Dette forslag slår til lyd for børns sundhed, hvilket er op til lovgiverne.

Styring af unge med de nødvendige ressourcer til deres ønskede karriereforløb

Dette forslag tager fat på det udbredte problem med at finde et passende karriereforløb for unge ved at påbegynde de rette studier i en situation med utilgængelige eller ufuldstændige oplysninger om fremtidsudsigter samt utilstrækkelig vejledning. Med dette forslag slår de unge derfor til lyd for mere information og vejledning, der er tilgængelig for alle unge, og som går ud over de socioøkonomiske grænser og omfatter alle grupper. Initiativet tager sigte på at udstyre de unge med det rette sæt færdigheder for fremtiden med henblik på at bidrage til samfundet.

Vinderinitiativet

For at muliggøre en realistisk tilgang til borgerinitiativet er afstemningstærsklen blevet sænket til 100 stemmer fra 7 medlemsstater. Alle tre initiativer blev vedtaget, og det vindende initiativ fik mindst 270 stemmer. Vælgerne anerkendte mest behovet for at styre unge med de nødvendige ressourcer til deres ønskede karriereforløb. De øvrige initiativer fikdog også mange stemmer, hvilket tæller op til 539 stemmer i alt.

Det næste skridt bestod af høringsmøder mellem den vindende gruppe af gymnasier og arrangøren MEU Sofia. Idéerne fra høringerne dannede grundlag for teamet til at udarbejde et lovgivningsforslag — ungdoms- og uddannelsesdirektivet. På grundlag af retsgrundlaget i artikel 149 i TEUF har direktivet til formål at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne på uddannelsesområdet og at skabe initiativer til udvikling af udveksling af oplysninger og bedste praksis.

Ungdoms- og uddannelsesdirektivet fungerede som et lovgivningsforslag i Model European Union Sofia 2022, hvor studerende og unge fagfolk fra hele Europa kom til Bulgarien for at påtage sig rollen som MEP'er og ministre i Rådet. De drøftede, ændrede og stemte om forslaget og lærte mere om Den Europæiske Unions lovgivnings- og deltagelsesmekanismer i en uformel og international uddannelsessammenhæng.

I en tid, hvor demokratiet i Europa står på spil, og hvor der er behov for at øge unges deltagelse, var denne øvelse vellykket. Ikke blot blev flere mennesker involveret (højtuddannede, familie, venner osv.) introduceret i det europæiske borgerinitiativ for første gang og fik kendskab til deres ret til at støtte eksisterende europæiske borgerinitiativer, men de unge selv blev tilskyndet til at forfølge et aktivt europæisk medborgerskab.

 

Lær de grundlæggende færdigheder for at gennemføre et europæisk borgerinitiativ med vores interaktive onlinekursus!

 

Læs mere om unge og det europæiske borgerinitiativ

En ny arbejdsbog om det europæiske borgerinitiativ — Vejledning til studerende om, hvordan man bruger dette værktøj for engagement og aktivt medborgerskab

For alle potentielle initiativtagere derfra der: Gå for det, fordi det er virkelig værd, og du kan lære meget!

Eleverne bag EcoScore: Du kan have en effekt, selv om du ikke når op på 1 mio. underskrifter

Gør det kendt, gør det til fun, Show Them the Impact!

Studenterinitiativet, der gjorde det til den grønne pagt: "Kampe, der er værd at kæmpe for, vinder næsten aldrig med penge"

"ECI-model": Sådan lærer studerende til Become Active European Citizens in Practice

Sinead O'Keeffe, "Vælgere uden grænser": Værktøjet til det europæiske borgerinitiativ er det bedste redskab for unge til at blive direkte involveret i EU's politiske beslutningsproces

Inddragelse af studerende på videregående uddannelser i det europæiske borgerinitiativ

 

Blogartikelforfattere

Gabriela Sachetti

Gabriela er i øjeblikket generaldirektør for MEU Sofia 2023. Hun har en kandidatgrad i europæiske studier og brænder for at forbinde EU med unge. Gabriela har været involveret i flere projekter, der har til formål at fremme aktivt medborgerskab blandt unge. I MEU Sofia startede hun som arrangements- og outreachmedarbejder og fortsatte med at fungere som kommissær med ansvar for unge og uddannelse i simuleringen. 

Skriv en kommentar

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.
Ansvarsfraskrivelse: De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.
Er du klar til at registrere dit borgerinitiativ?

Vil du skrive under på et borgerinitiativ? Vil du gerne vide mere om nuværende eller tidligere borgerinitiativer?