Przejdź do treści głównej
Forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej

Zaangażowanie krajowych platform obywatelskich może zwiększyć zaangażowanie obywateli w europejskie inicjatywy obywatelskie

Data aktualizacji: 08 March 2021

Praca w dziedzinie technologii obywatelskiej od ponad pięciu lat dała mi wiele możliwości zastanowienia się nad motywacją ludzi do angażowania się, głosowania i wyrażania swojej postawy za pomocą różnych środków cyfrowych i niecyfrowych. Gdy pojawią się dyskusje na temat niewykorzystanego potencjału zaangażowania na szczeblu UE, często wystarczająca liczba osób sugeruje, że motywacja aktywnego obywatela UE najprawdopodobniej wynika z jego własnych doświadczeń z lokalnymi ćwiczeniami demokratycznymi, czy to w ich kraju czy mieście, czy nawet na ulicy, na której żyją.

Ta nieudowodniona teoria sugeruje, że jeśli ludzie czują się umocowani do zmiany lub wpływania na bliskie im sprawy, tylko wtedy będą czuli się umocowani do wyrażania swoich postaw wobec kwestii i polityk związanych z Europą. Na przykład wyrażanie opinii na temat rolnictwa przyjaznego pszczoło lub zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej. Obie europejskie inicjatywy obywatelskie są obecnie w aktywnym procesie zbierania podpisów, wraz z dwunastoma innymi inicjatywami.   

Wszystko to doprowadziło mnie do pytania – czy niepowodzenia w lokalnej aktywności obywatelskiej mogą mieć wpływ na nasze zaangażowanie w kwestie, które są od nas znacznie bardziej oddalone, na szczeblu UE?

Motywacja do uczestnictwa

Aby w pewnym stopniu zająć się możliwymi powiązaniami między różnymi poziomami zaangażowania, warto byłoby przyjrzeć się ogólnej motywacji i czynnikom przyczyniającym się do aktywności obywateli. Naukowcy sugerują szereg czynników, które przyczyniają się do gotowości obywateli do angażowania się w tworzenie i redystrybucję dóbr publicznych, w tym wyrażania ich opinii politycznych na konkretne tematy. Po pierwsze, różne społeczności i sieci, do których dana osoba należy w sposób naturalny (np. przez narodziny w określonej rodzinie) lub dobrowolnie (np. uniwersytet lub wspólnota religijna), mogą wpływać na motywację i narażać więcej możliwości wyrażania opinii lub prób wywierania wpływu na decyzje, co podkreślił łotewski naukowiec J. Nikisins w swoim badaniu z 2019 r. pt. „Indywidualne i zbiorowe zaangażowanie w rozwiązywanie problemów istotnych dla społeczności i społeczeństwa”.

Innym podejściem do zrozumienia motywacji do aktywizmu sugerowanym przez J. Nikisinsa jest to, że ludzie działają i dążą do zmiany swojego bezpośredniego lub szerszego sąsiedztwa w odpowiedzi na problem lub pojawiające się potrzeby, które dotyczą danej osoby jako przedstawiciela grupy społecznej. W istocie ludzie stają się aktywni tam, gdzie odczuwają rozdźwięk między pożądaną a rzeczywistą sytuacją oraz wynikające z niej niezadowolenie. 

Zauważyłem jednak, że żadna z tych teorii nie sugeruje szerokiego podziału między aktywizmem o różnej skali i na różnych poziomach. Wzmacniają one jedynie powszechne czynniki motywujące ludzi do angażowania się. Nie ma znaczenia, czy należy bronić praw człowieka w danej gminie lub w regionie, w którym mieszkają. Niekoniecznie chodzi o przeszłe lokalne doświadczenia danej osoby. Chodzi raczej o ogólną motywację do uczestnictwa z myślą o zmianie sytuacji na lepsze. 

Jeżeli dana osoba w taki czy inny sposób czuje się bodźcem do angażowania się w aktywność obywatelską, może to zrobić również na szczeblu unijnym lub globalnym. Oczywiście zawsze zależy to od szczególnej formy aktywności, ponieważ niektóre z nich mogą oznaczać poświęcenie zasobów osobistych, takich jak czas, a nawet pieniądze. Brak tych środków może stanowić przeszkodę dla dalszego zaangażowania w działalność obywatelską. Inną ważną kwestią jest brak informacji na temat aktualnych kwestii politycznych dotyczących poszczególnych grup lub społeczeństwa i mających na nie wpływ, a także możliwości zaangażowania się w dyskusje na ich temat. 

Manabals

Przybliżenie kwestii UE do poziomu lokalnego

Patrząc na to, że europejska inicjatywa obywatelska jest szczególną formą aktywności obywatelskiej na szczeblu UE, kwestie dostępności i zasięgu zawsze były przedmiotem troski UE i społeczeństwa obywatelskiego Europy. 

A kwestia poprawy skuteczności i zasięgu europejskiej inicjatywy obywatelskiej nigdy nie była bardziej nagląca niż obecnie, gdy Europa pilnie poszukuje więcej sposobów zbliżenia się do swoich obywateli.

Jednym ze sposobów skuteczniejszego przekazywania informacji byłoby podejście oddolne, które przekazywałoby wszystkie informacje na temat europejskich inicjatyw obywatelskich przede wszystkim za pośrednictwem krajowych platform obywatelskich. Z technicznego punktu widzenia oznaczałoby to istnienie w każdym państwie członkowskim UE bardzo dobrze ugruntowanych i niezawodnych platform krajowych, z uwzględnieniem wymiaru europejskiego. Usunięcie barier psychicznych między kwestiami państw członkowskich, dotyczącymi wyłącznie ich obywateli, a kwestiami na szczeblu UE, które wydają się mieć znaczenie wyłącznie dla decydentów.

W modelu tym platformy na szczeblu krajowym służyłyby jako pomost między państwami członkowskimi a UE. Problemem, który należy rozwiązać w tym przypadku, nie jest brak motywacji. Jest to obecny brak informacji na temat bieżących inicjatyw obywatelskich na szczeblu UE i powodów, dla których są one istotne dla codziennego życia obywateli. Zbliżenie poziomu UE do poziomu lokalnego i włączenie kwestii unijnych do środowiska cyfrowego, które już znają i rozumieją, mogą znacznie podnieść wskaźnik uczestnictwa. Może ona pomóc w angażowaniu obywateli w kwestie na szczeblu UE podczas prowadzenia codziennej aktywności obywatelskiej w ich rodzinach.

Niektóre społeczności realizujące inicjatywy już teraz radzą sobie z wykorzystywaniem swoich sieci do uruchamiania przepływu informacji w kilku państwach członkowskich. Na przykład inicjatywa na rzecz rolnictwa przyjaznego pszczoło stworzyła sieć z organizacjami wspierającymi, zarówno pod względem tematycznym, jak i infrastrukturalnym. Dostarcza ona tym organizacjom interaktywne widżety do podpisania inicjatywy. Widże te mogą być umieszczane na szczeblu krajowym lub lokalnym i służyć jako infrastruktura służąca znacznemu podniesieniu poziomu zbieranych podpisów.

Annija

Autorzy

Annija Emersone

Annija jest doświadczonym specjalistą w dziedzinie demokracji cyfrowej i technologii obywatelskiej. Ma ponad 5 lat doświadczenia kierowniczego w jednej z wiodących europejskich organizacji demokracji cyfrowej MyVoice z siedzibą na Łotwie. Dysponuje dodatkową wiedzą fachową w zakresie zaangażowania społeczności, komunikacji i rozwoju przedsiębiorczości. Działacz na rzecz zrównoważonego rozwoju na sercu.

Skontaktuj się z nią na forum!

Napisz komentarz

Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.