Európska iniciatíva občanov prináša do Bruselu sporné politické otázky: je to príležitosť pre demokratickú politiku.
Európska iniciatíva občanov (EIO) je v platnosti už viac ako 8 rokov a napriek tomu sa zdá, že tento nástroj zatiaľ nevykazoval svoj plný potenciál. Dôvodom je, že pozornosť a hodnotenie európskej iniciatívy občanov sa zvyčajne nezameriavajú na základný aspekt: na rozdiel od toho, čo sa často zdôrazňuje, európska iniciatíva občanov nie je nástrojom, ktorý by mohol priniesť nové otázky do cyklu tvorby politík, ale príležitosťou na to, aby sa politické diskusie stali rozmanitejšími a kontroverznejšími. Ak sa európska iniciatíva občanov posudzuje z tohto hľadiska, nie je možné podceňovať účinky, ktoré už mala pri otváraní príležitostí na účasť na tvorbe politiky EÚ. Z tohto hľadiska sa v rozsudku o jeho vplyve na tvorbu politiky EÚ musí zdôrazniť, že európska iniciatíva občanov vytvorila príležitosť pre miestne volebné obvody a kontroverznejšie otázky, aby sa dostali k európskym diskusiám.
Po niekoľkých úvodných výkladoch, ktoré poukazujú na európsku iniciatívu občanov ako na prvý príklad nadnárodnej priamej demokracie, sa zdá, že konsenzus spočíva v tom, že ide o nástroj na stanovenie programu, ktorý umožňuje jednému miliónu európskych občanov požiadať Európsku komisiu, aby Parlamentu a Rade navrhla nové právne predpisy. To odráža skutočnosť, že občania priamo nemajú konečné slovo o výsledku rozhodovacieho procesu, ktorý začali – v skutočnosti dokonca ani prvý, keďže iniciatíva sa končí, keď ju Komisia dostane, a realizátori ju nemôžu stiahnuť, ak nesúhlasia s návrhom Komisie – a ich príspevok je preto výzvou pre inštitúcie, aby konali.
V dôsledku toho väčšina autorov poukázala na slabé stránky nástroja: jej náklady na mobilizáciu – vrátane právnych previerok a povinností v oblasti ochrany údajov ešte pred zapojením sa do nadnárodnej kampane v siedmich krajinách – neprinášajú potenciálne zisky, keďže neexistuje záruka, že z 98 plánovaných registrácií len 5 z 98 plánovaných registrácií splnilo hranicu 1 milióna podpisov – návrh predloží Komisia. Žiadny z iniciátorov úspešných európskych iniciatív občanov, na ktorých Komisia doteraz odpovedala, nevyjadril spokojnosť, pokiaľ ide o výsledok ich návrhu, čím potvrdil obmedzenia európskej iniciatívy občanov z hľadiska priamej demokracie.
Tieto účty, aj keď sú presné, však nepoukazujú na celý príbeh. Skutočnou otázkou je, prečo občania a organizácie občianskej spoločnosti naďalej využívajú a inštitúcie EÚ pokračujú v reformovaní nástroja, ktorý je zjavne nevhodný na daný účel. Odpoveď musí ležať niekde inde. Napriek inštitucionálnym obmedzeniam zostáva európska iniciatíva občanov účinným nástrojom v súbore nástrojov kampane. Po prvé, od konzultácií s občanmi až po poradné panely inštitúcie EÚ investovali určitý politický kapitál do otvorenia príležitostí na účasť na tvorbe politík mimo bruselskej bubliny a európska iniciatíva občanov je súčasťou tejto stratégie. V tomto zmysle kampaň, ktorá sa dostane do Bruselu na tejto platforme, vedie k väčšiemu inštitucionálnemu a politickému vplyvu ako kampaň, ktorá sa opiera o vyšší počet podpisov na online platformách. Po druhé, rastúca politizácia EÚ robí schopnosť osloviť a mobilizovať rôzne miestne volebné obvody v otázkach EÚ zriedkavou a cennou kapacitou. Úradníci Komisie a poslanci EP sú už roky nedôverou aktivistami občianskej spoločnosti, ktorí tvrdia, že hovoria v mene určitých príčin, pričom argumentujú tým, že väčšina aktivistov sídliacich v Bruseli je v rámci bubliny v EÚ rovnako ako samotní. Organizácie občianskej spoločnosti majú v súčasnosti uznávaný nástroj na preukázanie nielen toho, že ide o problém, ale aj toho, že sa môžu odvolávať na mieru sociálnej reprezentatívnosti v nadnárodnej európskej verejnej sfére.
Ide o dvojitý meč, pretože sa môže použiť aj na spochybnenie miery zastúpenia organizácií, ktoré nemôžu organizovať takéto kampane alebo sa jednoducho rozhodnúť podporovať strategickejšie a politicky účinnejšie spôsoby fungovania. V každom prípade využívanie európskej iniciatívy občanov miestnymi organizáciami a skupinami pôsobiacimi ako externí aktéri v Bruseli s cieľom spochybniť organizácie v bruselskej bubline. Spolu s Álvarom Oleartom sme argumentovali, že tento proces prebiehal v prípadoch, ako je európska iniciatíva občanov zameraná na boj proti poškodzovaniu detí „Jeden z nás“ a neoficiálny zber podpisov „Stop TTIP“, kde sa v Bruseli etablovali náboženskí a obchodní aktivisti, kde takmer toľko cieľov kampane ako samotné inštitúcie EÚ. Niektoré zo sietí, ktoré sa rozvíjajú okolo európskej iniciatívy občanov, sa potom vytvoria, čím sa prispeje k väčšej diverzifikácii diskusného prostredia.
Obrázok 1 Insider – Externá výzva v súvislosti s piatimi kampaňami: Jedna z nás, rigáda na vodu, Stop TTIP, pluralita médií a rozbehnutie Európy
Európska iniciatíva občanov takisto prispieva k tomu, aby sa politické diskusie priblížili k diskusiám, ktoré sa odohrávajú vo verejnej sfére EÚ. Jedným z dôsledkov je, že polarizácia otázok, ktoré vznikajú vo vnútroštátnych verejných diskusiách, sa tiež europeizuje s otázkami, ako je zákaz prostitúcie, legalizovaných liekov alebo už spomínaného umelého prerušenia tehotenstva prostredníctvom európskej iniciatívy občanov. Hoci uvedené inštitucionálne nedostatky európskej iniciatívy občanov doteraz zabránili tomu, aby sa predmet týchto iniciatív premietol do zásadných politických diskusií, prispieva to k priblíženiu politiky EÚ k spolitizovanejším diskusiám. To samo osebe nie je dobré alebo zlé, ale môže prispieť k tomu, aby sa nadnárodné prepojenia a kampane stali uskutočniteľnejšími, než tomu bolo v minulosti.
Európska iniciatíva občanov prispieva k priblíženiu politických diskusií EÚ k verejným sféram na miestnej úrovni tým, že poskytuje priestor pre skupiny, ktoré sú schopné upozorniť inštitúcie EÚ na spolitizované otázky v rôznych členských štátoch. To sa doteraz nepremietlo do tvorby novej politiky; a táto forma politizácie nemusí byť pre EÚ nevyhnutne prínosom. Môže skôr prispieť k jeho odstráneniu legitimity, ak systematicky znižuje kontroverzné, aj keď úspešné európske iniciatívy občanov.
Politizácia otázok EÚ nie je spôsobená európskou iniciatívou občanov ani sa nezmení žiadnymi inštitucionálnymi reformami. EÚ však môže chcieť zabezpečiť, aby sa tento nástroj počítal s tými, ktorí môžu chcieť podporiť politické návrhy s možnosťou načúvať na inštitucionálnych fórach formou podpory vo verejnej sfére vo forme 1 milióna podpisov. V reformných diskusiách sa inštitúcie EÚ rozhodli, že navrhovatelia nebudú mať väčší vplyv na výsledok, ktorý môže byť z právneho hľadiska náročný alebo nemožný, ale môžu chcieť zvážiť alternatívu: zníženie nákladov spojených s neúspechom.
Prispievatelia
Luis Bouza GarcíaLuis Bouza García je pomocným profesorom na Katedre politických vied a medzinárodných vzťahov Universidad Autónoma de Madrid, hosťujúcim profesorom na College of Europe v Bruggách a členom diskusie Jean Monnet OpenEU. Má doktorát z Univerzity Roberta Gordona v Aberdeene a je autorom participatívnej demokracie a občianskej spoločnosti v rámci tvorby agendy EÚ a inštitucionalizácie (Palgrave Macmillan, 2015).
Môžete sa s ním skontaktovať na fóre európskej iniciatívy občanov alebo kliknutím sem!
- Kategórie
Názory vyjadrené na Fóre európskej iniciatívy občanov odrážajú výlučne stanovisko ich autorov a v žiadnom prípade ich nemožno považovať za názory odrážajúce stanovisko Európskej komisie alebo Európskej únie.

Odoslať komentár