Vastu on võetud uus Euroopa kodanikualgatuse määrus, mis on järgmine oluline samm selle murrangulise osalusdemokraatia vahendi suunas. Junckeri komisjon tunnistas Euroopa kodanikualgatuse väärtust, „et Euroopa kodanikud saaksid end kuuldavaks teha... [ja] paluda ELi institutsioonidel otse tegutseda küsimustes, mida nad tegelikult vajavad“. Uus määrus muudab selle lihtsamaks.
Algatuse käivitamine
Euroopa kodanikualgatuse protsess on algatuse korraldajate jaoks endiselt nõudlik protsess. Väga vajalik on suurem toetus kontaktpunktide kaudu kõigis liikmesriikides ja komisjoni hallatav koostööplatvorm. Oluline tehniline muudatus on see, et komiteed võivad nüüd olla juriidilised isikud, mis vähendab korraldajate individuaalset õiguslikku vastutust.
Hiljuti on komisjoni lähenemisviis algatuse registreerimisele muutunud paindlikumaks, mis on osaliselt ajendatud Euroopa Kohtu otsustest selle kohta. Määruses kinnitatakse seda lähenemisviisi, kuna nüüd on võimalik algatusi osaliselt registreerida ja läbi vaadata. See tervitatav muudatus suurendab Euroopa kodanikualgatuse potentsiaali aidata kaasa avalikule arutelule ELis. Siiski on küsitav, kuidas registreerimisprotsess praktikas toimib, mistõttu võib osutuda vajalikuks täiendav läbivaatamine.
Toetuse kogumine
Korraldajad saavad nüüd valida kampaania käivitamise ajal, mis võib olla kuni kuus kuud pärast registreerimist. See aitab oluliselt kaasa kampaania kavandamisele.
Tuvastamisnõuded olid peamine takistus nende kodanike jaoks, kes soovisid algatusi toetada. Nüüd on liikmesriikide esimene võimalus nõuda ainult nime, elukohta ja sünniaega, mis on oluline lihtsustamine. Kahjuks ei ole täielikku standardimist veel saavutatud ja liikmesriikidel on endiselt teine võimalus nõuda kodanikelt isikukoodi. Toetuse saamise õiguse aluseks võtmine kodakondsusel tähendab ka seda, et kõik liikuvad ELi kodanikud saavad nüüd algatusi toetada, olenemata nende elukohast.
Komisjon loob keskse veebipõhise süsteemi toetuse kogumiseks kõigile algatustele, mis vähendab nii korraldajate kulusid kui ka keerukust liikmesriikide jaoks. Individuaalsete kogumissüsteemide väljajätmine on siiski pettunud kodanikuühiskonnas.
Algatuse toetamise vanuseks võib nüüd seada 16 aastat, kui liikmesriik seda soovib, kuigi ilma kohustuseta seda teha võib olla vähe muutusi.
Esitamine ja mõju
Komisjon säilitab õigusliku kontrolli eduka algatuse mõju üle ning komisjonil ei ole kohustust tegutseda. Algatuse võimaliku poliitilise mõju osas on siiski toimunud mõningad positiivsed arengud. Korraldajad tutvustavad edukaid algatusi Euroopa Komisjoniga toimuval kohtumisel ja kuulamisel Euroopa Parlamendis, kus toimub ka täiskogu arutelu edukate Euroopa kodanikualgatuse ettepanekute üle. Kontrolliperioodi on pikendatud ka kuue kuuni. Loodetavasti suurendavad need muudatused Euroopa kodanikualgatuse poliitilist mõju, mis on siiani üks peamisi puudusi.
Üldiselt on määrus positiivne samm ELi osalusdemokraatia suunas. Euroopa kodanikualgatus on siiski veel väga noor ja seda tuleb edasi arendada, eelkõige viimases olulises etapis, mil otsustatakse algatuse mõju ELi poliitikale. Uues määruses on sätestatud neli aastat, kui peame ootama ELi demokraatia selle olulise osa edasist arengut.
Autorid
Dr James OrganLiverpooli Ülikooli õigus- ja sotsiaalõiguse kool
Euroopa kodanikualgatuse foorumil avaldatud arvamused kajastavad üksnes nende autorite seisukohta. Neid ei saa mingil juhul pidada Euroopa Komisjoni ega Euroopa Liidu seisukoha väljenduseks.

Kommenteerige