Uusi eurooppalaista kansalaisaloitetta koskeva asetus on tullut voimaan, ja se on seuraava tärkeä askel tässä osallistavan demokratian uraauurtavassa välineessä. Junckerin komissio tunnusti eurooppalaisen kansalaisaloitteen arvon ”Euroopan kansalaisille, jotta he voivat tulla kuulluiksi... [ja] pyytää EU:n toimielimiä toimimaan suoraan asioissa, joista he todella huolehtivat”. Uusi asetus helpottaa tätä.
Aloitteen käynnistäminen
Eurooppalaista kansalaisaloitetta koskeva prosessi on edelleen vaativa kansalaisaloitteiden järjestäjille. Tarvitaan kipeästi kaivattua tukea kaikkien jäsenvaltioiden yhteyspisteiden ja komission johtaman yhteistyöfoorumin kautta. Tärkeä tekninen muutos on se, että komiteat voivat nyt olla oikeushenkilöitä, mikä vähentää järjestäjien henkilökohtaista oikeudellista vastuuta.
Komission lähestymistavasta aloitteen rekisteröintiin on viime aikoina tullut joustavampi, mikä johtuu osittain Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen sitä vastaan antamista tuomioista. Asetuksessa vahvistetaan tämä lähestymistapa, sillä aloitteiden osittainen rekisteröinti ja tarkistaminen on nyt mahdollista. Tämä tervetullut muutos lisää eurooppalaisen kansalaisaloitteen mahdollisuuksia osallistua julkiseen keskusteluun. On kuitenkin epäselvää, miten rekisteröintiprosessi toimii käytännössä, joten uudelleentarkastelu saattaa olla tarpeen.
Tuen kerääminen
Järjestäjät voivat nyt valita, milloin he käynnistävät kampanjansa – mikä tahansa päivämäärä kuuden kuukauden kuluessa rekisteröitymisestä. Tämä tukee dramaattisesti kampanjasuunnittelua.
Tunnistamisvaatimukset olivat merkittävä este kansalaisille, jotka halusivat tukea aloitteita. Nyt jäsenvaltioiden ensimmäinen vaihtoehto on vaatia ainoastaan nimi, asuinpaikka ja syntymäaika, mikä on merkittävä yksinkertaistaminen. Valitettavasti täydellistä standardointia ei ole vielä saavutettu, ja jäsenvaltioilla on edelleen toinen vaihtoehto vaatia kansalaisilta henkilötunnusta. Tuen tukikelpoisuus perustuu kansallisuuteen, mikä tarkoittaa myös sitä, että kaikki liikkuvat EU:n kansalaiset voivat nyt tukea aloitteita asuinpaikastaan riippumatta.
Komissio perustaa keskitetyn sähköisen järjestelmän tuen keräämiseksi kaikille aloitteille, mikä vähentää sekä järjestäjille aiheutuvia kustannuksia että jäsenvaltioille aiheutuvaa monimutkaisuutta. Yksittäisten keräysjärjestelmien jättäminen soveltamisalan ulkopuolelle on kuitenkin pettynyt kansalaisyhteiskunnassa.
Aloitteen tukemisen ikärajaksi voidaan nyt asettaa 16 vuotta, jos jäsenvaltio niin haluaa, mutta ilman velvoitetta siihen muutos saattaa olla vähäistä.
Toimittaminen ja vaikutukset
Komissiolla on oikeudellinen määräysvalta onnistuneen aloitteen vaikutusten suhteen, eikä komissiolla ole velvollisuutta toimia. Aloitteen mahdollisessa poliittisessa vaikuttamisessa on kuitenkin tapahtunut jonkin verran myönteistä kehitystä. Järjestäjät esittelevät menestyksekkäitä aloitteita tapaamisessa komission kanssa ja kuulemistilaisuudessa Euroopan parlamentissa, joka järjestää myös täysistuntokeskustelun menestyksekkäistä eurooppalaista kansalaisaloitetta koskevista ehdotuksista. Myös tarkastelujaksoa on pidennetty kuuteen kuukauteen. Toivottavasti nämä muutokset lisäävät eurooppalaisen kansalaisaloitteen poliittista vaikutusvaltaa, joka on yksi tärkeimmistä tähänastisista puutteista.
Asetus on kaiken kaikkiaan myönteinen askel kohti EU:n osallistavaa demokratiaa. Eurooppalainen kansalaisaloite on kuitenkin edelleen hyvin nuori, ja sen on kehityttävä edelleen. Tämä koskee erityisesti tärkeää viimeistä vaihetta, jossa päätetään aloitteen vaikutuksesta EU:n politiikkoihin. Uudessa asetuksessa on asetettu neljä vuotta aikaa odottaa tämän EU:n demokratian tärkeän osan tulevaa kehitystä.
Laatijat
Tohtori James OrganOikeustieteen ja sosiaalisen oikeudenkäytön oppilaitos, Liverpoolin yliopisto
EU:n kansalaisaloitefoorumissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Ne eivät millään tapaa edusta Euroopan komission tai Euroopan unionin kantaa.

Lisää kommentti