Nowe rozporządzenie w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej zostało przyjęte i stanowi kolejny ważny krok w kierunku tego przełomowego instrumentu demokracji uczestniczącej. Komisja pod przewodnictwem Jeana-Claude’a Junckera uznała wartość europejskiej inicjatywy obywatelskiej „dla obywateli europejskich, którzy mogą się słyszeć... [oraz] zwrócić się bezpośrednio do instytucji UE o podjęcie działań w kwestiach, których naprawdę dotyczą”. Nowe rozporządzenie ułatwia ten proces.
Rozpoczęcie inicjatywy
Proces europejskiej inicjatywy obywatelskiej jest nadal wymagający dla organizatorów inicjatywy. Bardzo potrzebne są większe wsparcie za pośrednictwem punktów kontaktowych we wszystkich państwach członkowskich oraz platformy współpracy prowadzonej przez Komisję. Istotna zmiana techniczna polega na tym, że komitety mogą być obecnie podmiotami prawnymi, co ogranicza indywidualną odpowiedzialność prawną organizatorów.
Ostatnio podejście Komisji do rejestracji inicjatywy stało się bardziej elastyczne – częściowo spowodowane wyrokami Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przeciwko tej inicjatywie. Rozporządzenie potwierdza to podejście, ponieważ obecnie możliwa jest częściowa rejestracja i przegląd inicjatyw. Ta pozytywna zmiana zwiększa potencjał europejskiej inicjatywy obywatelskiej w zakresie wnoszenia wkładu w debatę publiczną w UE. Istnieje jednak znak zapytania co do tego, w jaki dokładnie sposób proces rejestracji będzie funkcjonował w praktyce, w związku z czym konieczny może być dalszy przegląd.
Zbieranie wsparcia
Organizatorzy mogą teraz wybrać datę rozpoczęcia kampanii – w dowolnym terminie do sześciu miesięcy po rejestracji. To dramatycznie pomaga w planowaniu kampanii.
Wymogi dotyczące identyfikacji stanowiły główną przeszkodę dla obywateli pragnących wspierać inicjatywy. Obecnie pierwszą opcją dla państw członkowskich jest wprowadzenie wymogu podawania tylko nazwiska, miejsca zamieszkania i daty urodzenia, co stanowi istotne uproszczenie. Niestety nie osiągnięto jeszcze pełnej standaryzacji, a państwa członkowskie nadal mają drugą możliwość wymagania od obywateli numeru identyfikacyjnego. Oparcie wsparcia na obywatelstwie oznacza również, że wszyscy mobilni obywatele UE mogą teraz wspierać inicjatywy niezależnie od miejsca zamieszkania.
Komisja zapewni centralny internetowy system gromadzenia wsparcia dla wszystkich inicjatyw, co zmniejszy zarówno koszty ponoszone przez organizatorów, jak i złożoność dla państw członkowskich. Wykluczenie indywidualnych systemów kolekcjonerskich rozczarowało jednak część społeczeństwa obywatelskiego.
Wiek, w którym należy poprzeć inicjatywę, można obecnie ustalić na 16 lat, jeżeli dane państwo członkowskie wyrazi taką wolę, choć bez takiego obowiązku może dojść do niewielkich zmian.
Składanie wniosków i wpływ
Komisja zachowuje kontrolę prawną nad skutkami udanej inicjatywy i nie ma obowiązku podejmowania działań. Odnotowano jednak pewne pozytywne zmiany w zakresie potencjalnego wpływu politycznego danej inicjatywy. Organizatorzy przedstawią udane inicjatywy na spotkaniu z Komisją oraz na wysłuchaniu w Parlamencie Europejskim, podczas którego odbędzie się również debata plenarna na temat udanych wniosków dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Okres badania wydłużono również do sześciu miesięcy. Mamy nadzieję, że zmiany te zwiększą wpływ polityczny europejskiej inicjatywy obywatelskiej, co jest jednym z jej głównych niedociągnięć.
Ogólnie rzecz biorąc, rozporządzenie jest pozytywnym krokiem w kierunku demokracji uczestniczącej UE. Europejska inicjatywa obywatelska jest jednak nadal bardzo młoda i musi nadal ewoluować, zwłaszcza na ważnym końcowym etapie podejmowania decyzji o wpływie inicjatywy na politykę UE. W nowym rozporządzeniu wyznaczono cztery lata, kiedy będziemy musieli czekać na przyszły rozwój tej ważnej części demokracji UE.
Autorzy
Dr James OrganSzkoła Prawa i Sprawiedliwości Społecznej, Uniwersytet w Liverpoolu
Opinie wyrażone na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej odzwierciedlają wyłącznie punkt widzenia ich autorów i w żaden sposób nie mogą być utożsamiane ze stanowiskiem Komisji Europejskiej ani Unii Europejskiej.

Napisz komentarz