Siden den 11. Tyrkiet er officielt kandidatland til tiltrædelse af EU. Statussen indebærer også betydelig finansiel støtte, f.eks. til fremme af demokrati og retsstatsprincippet i Tyrkiet.
I nogle år har Tyrkiet i stigende grad bevæget sig væk fra det grundlæggende i demokratiet. Uanset om forfølgelsen af den statskritiske presse eller af oppositionister kun er to eksempler, der er uforenelige med et demokrati. Desuden opfører Tyrkiet sig gentagne gange aggressivt over for EU's enkelte stater (f.eks. gasstriden med Grækenland), hvor det nogle gange bevidst sætter stemningen.
I de senere år har EU skåret adskillige tiltrædelsesstøtteforanstaltninger, nogle med op til 75 procent, for Tyrkiet siden 2017, blandt andet. Til trods for nedskæringerne beløb tiltrædelsesstøtten sig til 168 mio. EUR i 2020. Nedskæringerne blev for nylig begrundet fra EU's side med "dårlige demokratiske fremskridt". Det er der ingen tvivl om, hvis man kun tænker på forfatningsreformen i Tyrkiet.
Tyrkiet i 1999 kan ikke længere sammenlignes med Tyrkiet i 2021. Det har udviklet sig negativt, så det er på tide at trække en linje. Også fordi det tyrkiske statssystem ikke længere er foreneligt med EU's værdier. Tyrkiet vil ikke have nogen chance for at blive medlem af EU i en overskuelig fremtid. Derfor skal den finansielle støtte til tiltrædelsen helt ophøre, og status som "EU-kandidatland" skal også bringes til ophør. Hvis Tyrkiet finder sin vej tilbage til demokrati, kan spørgsmålet om "EU-kandidat" tages op igen.
Regeringslederne i EU's medlemsstater, men også EU-Parlamentet, skal endelig opfordres til at handle her. Her må EU-borgernes penge ikke længere gå til spilde.
- Kategorier
De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.

Skriv en kommentar
Kommentarer