Gå direkt till innehållet
Europeiska medborgarinitiativet – Forum

Underlätta erkännandet av utbildade lärare i Montessori i hela EU

Upphovsman: Sofia Ramires |
Uppdaterades den: 22 February 2024 |
Antal visningar: 627

I följande direktiv föreskrivs erkännande av A.M.I. Montessori-yrkeskvalifikationer för reglerade yrken både i den medlemsstat där kvalifikationen erhölls och i den medlemsstat där den sökande vill utöva sitt yrke.

 

På grundval av artikel 166.4 FEUF och 165 FEUF efterlyser vi en rekommendation från Europeiska kommissionen om bildandet av Montessori i Europeiska unionen. 

Eftersom Montessori-pedagogik används i stor utsträckning i Europa inom den offentliga och privata sektorn skulle Europeiska kommissionen kunna uppmuntra till informationsutbyte mellan de medlemsstater som erkänner denna kvalifikation och de som inte erkänner den, eller sträva efter att öka rörligheten för utbildade Montessori-lärare genom att främja ömsesidiga utbytesprogram eller uppmuntra samarbete mellan utbildningsinstitutioner som tillhandahåller utbildning för Montessori-lärare och offentliga lärare.

Detta erkännande främjar en förbättring av utbildningens kvalitet och rättvisa mellan medlemsstaterna.

0
Röst

Kommentera

För att kunna kommentera måste du logga in eller registrera dig.

Kommentarer

Sofia Ramires | 24 February 2024

Enligt artikel 166.4 i EUF-fördraget får kommissionen rekommendera åtgärder som bidrar till att förverkliga vissa av de mål som är relevanta för den inre marknaden och som anges i artikel 166.2 i EUF-fördraget. Dessa inbegriper följande: ”förbättra den grundläggande yrkesutbildningen och vidareutbildningen för att underlätta yrkesintegration och återinträde på arbetsmarknaden”. ”underlätta tillgången till yrkesutbildning och uppmuntra rörlighet för utbildare och praktikanter, särskilt ungdomar”. ”stimulera utbildningssamarbete mellan yrkesutbildningsinstitutioner och företag”. och ”utveckla informations- och erfarenhetsutbytet i frågor som är gemensamma för medlemsstaternas utbildningssystem.
 

På grundval av artikel 166.4 i EUF-fördraget – såsom anges ovan – skulle Montessori-utbildning som ackrediterats av Association Montessori Internationale kunna vara en potentiell icke-bindande åtgärd som kommissionen skulle kunna rekommendera.
 

Mot bakgrund av artikel 165 i EUF-fördraget begärs tillstånd för kommissionen att föreslå riktlinjer eller rekommendationer som skulle göra det lättare för Montessorutbildade lärare att erkännas i hela EU.