Assya Kavrakova, directoarea ECAS: Inițiativa cetățenească europeană este primul mecanism transnațional de democrație participativă din lume
În cadrul acestui interviu cu echipa Inițiativei cetățenești europene, directorul executiv al Serviciului European de Acțiune Cetățenească (ECAS), Assya Kavrakova, ne oferă informații cu privire la instrument și sugerează recomandări pentru transformarea acestuia într-un instrument eficient de democrație participativă.
Un element central al activității ECAS este de a sprijini participarea democratică și colaborarea cu UE. Cât de eficace este inițiativa cetățenească europeană în facilitarea acestei participări?
Inițiativa cetățenească europeană este un instrument unic din mai multe motive. Pentru început, este primul mecanism de democrație participativă transnațională, nu numai în Europa, ci și în întreaga lume.
În al doilea rând, pentru prima dată în istoria Uniunii Europene, datorită inițiativei cetățenești europene, cetățenii europeni au aceleași drepturi ca Parlamentul European și Consiliul – și anume de a invita Comisia să legifereze cu privire la un anumit subiect care intră în sfera sa de competență.
Acestea fiind spuse, inițiativa nu este un instrument de uz cotidian și, poate, pe bună dreptate – potențialul său de stabilire a agendei la nivel european poate fi explorat numai de cei care sunt în măsură să mobilizeze sprijinul cetățenilor din cel puțin șapte state membre. Această cerință asigură reprezentarea intereselor sau preocupărilor europene reale.
Care au fost principalele obstacole în calea implicării cetățenilor în inițiativa cetățenească europeană?
Pe scurt, utilizarea sa s-a dovedit dificilă. Deși suntem de acord că ar trebui să existe garanții pentru a asigura o reprezentare minimă echilibrată din întreaga UE, obstacolele administrative excesive – cum ar fi colectarea unui volum prea mare de date cu caracter personal în unele state membre – au făcut ca acestea să nu fie adecvate scopului. Acest lucru a fost agravat de dificultățile legate de certificarea sistemelor de colectare online, de responsabilitatea personală a fiecărui membru al comitetului cetățenilor etc. Sunt necesare prea multe eforturi în numele organizatorilor în ceea ce privește resursele – umane, financiare, de timp și de energie – pentru ceea ce obțin aceștia la sfârșitul procesului.
Cum va aborda revizuirea inițiativei cetățenești europene aceste aspecte și cum va contribui la creșterea eficacității acesteia ca instrument al democrației participative?
Modificările propuse de Comisie la regulament ar contribui cu siguranță la ușurința în utilizare a inițiativei. Acestea vor avea scopul de a reduce costurile și sarcina procesului, de a facilita lansarea unei inițiative de către cetățeni și de a le oferi organizatorilor posibilitatea de a desfășura campanii în mod eficient și eficace. Posibilitatea de a semna o inițiativă la vârsta de 16 de ani va spori participarea cetățenilor și va avea ca scop îmbogățirea comunității inițiativei cetățenești europene.
Comisia Europeană a lansat recent unforumal Inițiativei cetățenești europene. Ce impact se așteaptă să aibă acest lucru?
Sperăm că Forumul va deveni o adevărată platformă de colaborare, care face parte din spațiul public european. Aceasta va oferi tuturor cetățenilor europeni interesați posibilitatea de a dezbate, de a face schimb de opinii și de a se conecta între ei. Aceștia vor putea afla ce este inițiativa cetățenească europeană și cum a evoluat aceasta de la lansarea sa.
Forumul îi va ajuta, de asemenea, pe viitorii organizatori să obțină feedback cu privire la ideile lor de inițiative și să găsească colaboratori și susținători, precum și să învețe unii din experiențele celorlalți cu privire la instrument.
Nu în ultimul rând, organizatorii actuali și viitori vor beneficia gratuit de consultanță de specialitate independentă cu privire la aspectele juridice, de strângere de fonduri și de campanie ale inițiativelor lor.
Dacă, în viitor, forumul, sistemul de colectare online pe care Comisia îl pune la dispoziția organizatorilor și site-ul web vor fi integrate într-un ghișeu unic, vom putea vorbi despre un adevărat ecosistem al inițiativei cetățenești europene.
Implicarea cetățenilor în cadrul inițiativei cetățenești europene depinde, în mare măsură, de sensibilizarea cu privire la inițiativă. Ce se face pentru a spori gradul de sensibilizare cu privire la inițiativă în întreaga UE?
Nu atât de mult până în prezent, în opinia noastră. Din păcate, această lipsă de conștientizare a creat o sarcină suplimentară pentru organizatori – ei trebuie să explice nu numai cauza lor, ci și ce este inițiativa cetățenească europeană. Acest lucru i-a descurajat pe mulți dintre ei și, prin urmare, au renunțat.
Campania de sensibilizare de trei ani pe care Comisia o organizează în statele membre este foarte binevenită și necesară. Cu toate acestea, ar trebui combinat cu un efort deliberat atât din partea înalților funcționari ai UE, cât și din partea politicienilor de la nivel național, pentru a explica și a face trimitere la inițiativa cetățenească europeană ori de câte ori este posibil.
Pe lângă acțiunile de sensibilizare, ce alte măsuri recomandați pentru a spori implicarea în inițiativa cetățenească europeană și pentru a îmbunătăți eficacitatea acesteia?
Procesul de desfășurare a unei inițiative cetățenești europene ar trebui și va fi simplificat odată cu revizuirea regulamentului. Cu toate acestea, răspunsul factorilor de decizie europeni la inițiativele de succes ar trebui, de asemenea, consolidat. Pe lângă Comisie, Parlamentul European poate juca cu siguranță un rol mai important în luarea în considerare a inițiativelor, iar Consiliul ar trebui să intervină și să formeze un grup de lucru la nivel de experți privind inițiativa cetățenească europeană, similar cu cele din alte domenii – libertatea de circulație, migrația etc. Multe inițiative ar putea fi urmărite la nivel național în statele membre în care există suficientă voință politică, chiar dacă nu există nicio monitorizare legislativă la nivel european.
Autori
Assya KavrakovaDirector al ECAS
Opiniile exprimate pe Forumul ICE reflectă doar punctul de vedere al autorilor lor și în niciun caz nu pot fi considerate ca reflectând poziția Comisiei Europene sau a Uniunii Europene.

Scrieți un comentariu