Põhisisu juurde
Euroopa kodanikualgatuse foorum

Assya Kavrakova ECASest Euroopa kodanikualgatuse tuleviku kohta

Uuendatud: 06 January 2021

Assya Kavrakova, ECASe direktor: Euroopa kodanikualgatus on esimene riikidevaheline osalusdemokraatia mehhanism maailmas

Selles intervjuus Euroopa kodanikualgatuse meeskonnaga annab Euroopa Kodanike Teenistuse (ECAS) tegevdirektor Assya Kavrakova meile ülevaate vahendist ja teeb soovitusi selle arendamiseks tõhusa osalusdemokraatia vahendina.

ECASe tööpõhielement on toetada demokraatlikku osalemist ELis ja koostööd ELiga. Kui tõhus on Euroopa kodanikualgatus osalemise hõlbustamisel?

Euroopa kodanikualgatus on paaril põhjusel ainulaadne vahend. Alustuseks on see esimene riikidevaheline osalusdemokraatia mehhanism mitte ainult Euroopas, vaid kogu maailmas.

Teiseks on esimest korda Euroopa Liidu ajaloos tänu Euroopa kodanikualgatusele Euroopa kodanikel samad õigused kui Euroopa Parlamendil ja nõukogul, nimelt kutsuda komisjoni üles võtma vastu õigusakte oma pädevusse kuuluvas konkreetses küsimuses.

Samas ei ole algatus vahend igapäevaseks kasutamiseks ja võib-olla õigustatult – selle potentsiaali Euroopa tasandi tegevuskavade koostamisel saavad uurida ainult need, kes suudavad mobiliseerida kodanike toetuse vähemalt seitsmes liikmesriigis. See nõue tagab, et see esindab tegelikke Euroopa huve või muresid.

Millised on olnud peamised takistused kodanike kaasamisel Euroopa kodanikualgatusse?

Lühidalt öeldes on selle kasutamine osutunud keeruliseks. Kuigi me nõustume, et kogu EList minimaalse tasakaalustatud esindatuse tagamiseks on vaja kaitsemeetmeid, on ülemäärased haldustakistused, nagu liiga suure hulga isikuandmete kogumine mõnes liikmesriigis, muutnud selle eesmärgituks. Seda on süvendanud raskused seoses veebipõhiste toetusavalduste kogumise süsteemide sertifitseerimisega, kodanike komitee iga liikme isikliku vastutusega jne. Korraldajate nimel on vaja teha liiga suuri jõupingutusi seoses inim-, finants-, aja- ja energiaressurssidega, mida nad protsessi lõpus saavad.

Kuidas käsitletakse neid küsimusi Euroopa kodanikualgatuse läbivaatamisel ja aidatakse suurendada selle tõhusust osalusdemokraatia vahendina?

Komisjoni kavandatud muudatused määrusesse aitaksid kindlasti kaasa algatuse kasutajasõbralikkusele. Nende eesmärk on vähendada protsessi kulusid ja koormust, lihtsustada kodanike jaoks algatuse käivitamist ning anda korraldajatele võimalus korraldada kampaaniaid tõhusalt ja tulemuslikult. Võimalus allkirjastada algatus 16-aastaselt suurendab kodanike osalust ja selle eesmärk on rikastada Euroopa kodanikualgatuse kogukonda.

Euroopa Komisjon käivitas hiljuti Euroopa kodanikualgatuse foorumi. Millist mõju see eeldatavasti avaldab?

Loodame, et foorum muutub tõeliseks koostööplatvormiks, mis on osa Euroopa avalikust ruumist. See annab kõigile huvitatud Euroopa kodanikele võimaluse üksteisega arutleda, arvamusi vahetada ja üksteisega suhelda. Nad saavad teavet selle kohta, mis on Euroopa kodanikualgatus ja kuidas see on alates algatuse käivitamisest edasi arenenud.

Foorum aitab ka tulevastel korraldajatel saada tagasisidet oma algatuste ideede kohta, leida koostööpartnereid ja toetajaid ning õppida üksteise kogemustest vahendi kasutamisel.

Lisaks saavad praegused ja tulevased korraldajad tasuta sõltumatuid eksperdinõuandeid oma algatuste õiguslike, rahaliste vahendite kogumise ja kampaaniate kohta.

Kui foorum, veebipõhine toetusavalduste kogumise süsteem, mida komisjon korraldajatele pakub, ja veebisait integreeritakse ühtsesse kontaktpunkti, saame rääkida tõelisest Euroopa kodanikualgatuse ökosüsteemist.

Kodanike kaasamine Euroopa kodanikualgatusse sõltub suurel määral teadlikkusest algatusest. Mida tehakse, et suurendada teadlikkust algatusest kogu ELis?

Minu arvates ei ole see veel kaugel. Kahjuks on teadlikkuse puudumine tekitanud korraldajatele lisakoormust – nad peavad selgitama mitte ainult oma eesmärki, vaid ka seda, mis on Euroopa kodanikualgatus. See on heidutanud paljusid neist ja on sellest tulenevalt loobunud.

Kolmeaastane teadlikkuse suurendamise kampaania, mida komisjon liikmesriikides korraldab, on väga teretulnud ja vajalik. Seda tuleks siiski kombineerida nii ELi tippametnike kui ka liikmesriikide poliitikute tahtlike jõupingutustega selgitada ja võimaluse korral viidata Euroopa kodanikualgatusele.

Milliseid muid samme soovitate lisaks teadlikkuse tõstmisele, et suurendada osalemist Euroopa kodanikualgatuses ja parandada selle tõhusust?

Euroopa kodanikualgatuse läbiviimise protsessi tuleks määruse läbivaatamisega lihtsustada ja seda ka tulevikus lihtsustatakse. Siiski tuleks tugevdada ka Euroopa otsustajate reageerimist edukatele algatustele. Lisaks komisjonile võib Euroopa Parlamendil kindlasti olla suurem roll algatuste kaalumisel ning nõukogu peaks astuma samme ja moodustama Euroopa kodanikualgatuse ekspertide töörühma, mis sarnaneb teiste valdkondadega (liikumisvabadus, ränne jne). Mitme algatuse suhtes võiks võtta järelmeetmeid liikmesriikides, kus on piisavalt poliitilist tahet, isegi kui Euroopa tasandil puuduvad seadusandlikud järelmeetmed.

Autorid

Assya Kavrakova

ECASi direktor

Kommenteerige

Kommentaaride esitamiseks peate end autentima või registreerima.