Europejska inicjatywa obywatelska ma na celu uczynienie UE bardziej demokratyczną, przejrzystą i przyjazną dla obywateli. Jednak wiele nadziei, które pierwotnie ożywiły ten obiecujący młody instrument, pozostaje niezrealizowanych. Oprócz dostrzeganych przez narzędzie przeszkód biurokratycznych i deficytów technicznych brakuje w nim wymaganej reklamy, która mogłaby mieć rzeczywisty wpływ. W UE media mówią bardziej o deficycie demokratycznym niż o europejskiej inicjatywie obywatelskiej. Ten brak reklamy stanowi barierę dla udanego zaangażowania się w procesy kształtowania polityki UE w miejscu pracy.
Kilka miesięcy temu Komisja Europejska przedstawiła wniosek w sprawie reformy, do którego od dawna wzywano. Wniosek ma na celu wykorzystanie całego potencjału narzędzia partycypacyjnego poprzez ułatwienie obywatelom włączania kwestii do programu politycznego.
Wreszcie więcej informacji na ten temat? Parlament Europejski obieca, że odegra swoją rolę
Głównym celem europejskiej inicjatywy obywatelskiej jest umożliwienie obywatelom włączania kwestii do porządku obrad na szczeblu UE w celu promowania tej kwestii i osiągnięcia większego wpływu na szczeblu politycznym. Kampania uświadamiająca będzie miała jedynie niewielki wpływ, ale wymaga debaty publicznej na ten temat w celu osiągnięcia konkretnych zmian – dotyczy to nie tylko Brukseli, ale wszystkich krajów UE. W związku z tym do Parlamentu Europejskiego należy podjęcie tego wyzwania.
Parlament jest centralnym europejskim forum, na którym otwarte są dyskusje na temat potrzeb i obaw obywateli. W związku z tym powinna odgrywać znaczącą rolę w działaniach następczych w związku z udanymi europejskimi inicjatywami obywatelskimi. Dobrą wiadomością z Brukseli jest to, że Parlament niedawno ogłosił zamiar złożenia poprawki do swojego Regulaminu, aby zapewnić możliwość przeprowadzenia publicznych debat plenarnych Parlamentu na temat udanych inicjatyw.
Jest to duży krok we właściwym kierunku. Parlament Europejski również odniósłby korzyści z tych debat – na przestrzeni lat zbyt często cierpiał z powodu braku uwagi mediów w porównaniu z Komisją Europejską. Wiele inicjatyw koncentruje się jednak na spornych i kontrowersyjnych kwestiach, co stanowi okazję do poinformowania obywateli i samego Parlamentu Europejskiego o europejskiej inicjatywie obywatelskiej.
Debata instytucjonalna skupia się na uczestnictwie
Niezależnie od tego, jak daleko idące jest zmienione rozporządzenie, będzie ono okazją do wprowadzenia konkretnych ulepszeń w przepisach regulujących europejską inicjatywę obywatelską. Dzięki temu rejestracja i organizacja inicjatywy będą łatwiejsze i bardziej dostępne dla każdego obywatela UE, który chce skorzystać z tego narzędzia.
Jest to jednak coś więcej – dla UE reforma ta mogłaby oznaczać początek coraz bardziej otwartego i przejrzystego wieku, w którym kładzie się większy nacisk na nowe formy aktywności obywatelskiej. Ostatecznie mogłoby to doprowadzić do powstania nowej „architektury uczestnictwa”, dającej obywatelom Europy dodatkowe możliwości uczestnictwa i zaangażowania. Nie tylko europejska inicjatywa obywatelska jest jeszcze daleka od osiągnięcia pełnego potencjału demokratycznego – jest to również sama UE!
Autorzy
Dr Dominik HierlemannDominik Hierlemann jest starszym ekspertem Bertelsmann Stiftung, kierownika projektu „Udział w Europie”. Wykłady na temat nowych metod uczestnictwa obywateli na Uniwersytecie w Konstanz.
Christian Huesmann jest kierownikiem projektu w programie Bertelsmann Stiftung „Przyszłość demokracji”.
- Kategorie
Opinie wyrażone na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej odzwierciedlają wyłącznie punkt widzenia ich autorów i w żaden sposób nie mogą być utożsamiane ze stanowiskiem Komisji Europejskiej ani Unii Europejskiej.

Napisz komentarz