Liderii UE pot considera că cetățenii UE sunt bine informați cu privire la instrumentele democratice, cum ar fi inițiativa cetățenească europeană, dar realitatea este surprinzător de diferită.
Un sondaj YouGov publicat cu ocazia Zilei Europei a arătat că doar 2,4 % dintre cetățenii UE din cele patru state membre intervievate știu ce este și ce face inițiativa cetățenească europeană.
Un sondaj YouGov organizat de Eumani și susținut de „Noi europeni”, „Citizens Take Over Europe” și multe alte grupuri ale societății civile.
Se dovedește că activiștii cetățeni sunt la fel de îndepărtați de instituțiile UE ca și deputații în Parlamentul European și funcționarii Comisiei.
Ar trebui să fim preocupați de acest lucru și ce putem face în acest sens? Cum pot cetățenii să elimine barierele din calea unei abordări mai incluzive a politicii?
Răspunsurile depind de cât de serios luăm ideea unei Europe a cetățenilor și ce înseamnă acest termen.
În momentul în care instituțiile europene au fost create pentru prima dată, principalii factori determinanți ai a ceea ce se va întâmpla în viitor în Europa erau: cifre precum De Gasperi, Schuman, Spaak, Adenauer și De Gaulle. Acești părinți fondatori și toți bărbații în zilele respective au creat ceea ce am ajuns să știm ca Europa națiunilor și a statelor.
În următoarea etapă majoră a dezvoltării Europei, am creat ceea ce numesc „Europa 2” Europa piețelor și a banilor. În această etapă, care a coincis cu semnarea Actului Unic European, căderea Zidului Berlinului și Tratatul de la Maastricht, băncile și corporațiile au fost principalii protagoniști, iar Europa a fost remodelată în consecință.
Noii europeni sărbătoresc 25 de ani de la intrarea în vigoare a Tratatului de la Maastricht cu „generația Maastricht” de studenți în clădirea guvernului provincial Limburg, Maastricht, 1 noiembrie 2018, cu Universitatea din Maastricht și guvernul provinciei
Aș susține că ne aflăm în prezent la pragul „Strategiei Europa 3” – Europa cetățenilor. Aceasta este Europa societății civile, a orașelor și a oamenilor care trăiesc în Europa și alcătuiesc diaspora europeană. Aș include în această categorie rezidenții permanenți ai UE care nu dețin un pașaport al unui stat membru al UE, dar care fac parte din societatea europeană.
Realizarea istorică a Strategiei Europa 1 a fost aceea de a asigura pacea în Europa, în timp ce Strategia Europa 2 a adus prosperitate, deși nu încă pentru toți. Misiunea Strategiei Europa 3 trebuie să fie aceea de a face Europa mai democratică, mai favorabilă incluziunii și mai echitabilă. Acesta este, de asemenea, cheia rezilienței modelului european. Europa nu este doar o uniune de state și piețe. Este, în primul rând, o uniune a cetățenilor.
În Europa cetățenilor, nu ne vom confrunta cu tipul de alienare și de detașare cu care se confruntă în prezent mulți rezidenți ai UE atunci când se gândesc la instituțiile europene. Ar exista un salt semnificativ în ceea ce privește angajamentul democratic, la toate nivelurile procesului decizional, local, regional, național și european.
Acest lucru este important, deoarece societățile democratice reglementează prin consimțământ. Fără legitimitate, soluția reprezentată de echilibrul delicat dintre instituțiile interguvernamentale și cele supranaționale din Europa este în mod constant amenințată.
În opinia mea, liderii populiști europeni de dreapta nu și-ar scoate niciodată statul membru din „Europa 1” – Europa națiunilor și a statelor. Dar cine afirmă că nu s-ar retrage din zona euro, din spațiul Schengen sau chiar din anumite aspecte ale pieței unice dacă ar ajunge la aceasta („Europa 2”)?
Democrația este fragilă, dar într-o lume cu evoluție rapidă există un al doilea motiv pentru care o Europă a cetățenilor contează. Niciun lider nu deține un monopol de înțelepciune cu privire la ce vor fi politicile adecvate – cetățenii aduc idei noi și noi soluții politice care pot fi puse în aplicare pentru a construi o Europă mai bună și mai puternică. Nu ne putem permite să ratăm această contribuție.
Un exemplu excelent al tipului de schimbări politice necesare în Europa este multitudinea de inițiative cetățenești europene active în prezent, precum și multe, dacă nu majoritatea inițiativelor anterioare, cum ar fi dreptul la apă.
Atât criza climatică, cât și pandemia de COVID-19 indică necesitatea unor schimbări sociale îndrăznețe și transformatoare, care pot fi determinate doar de teren. Multe dintre ICE actuale vorbesc despre ceea ce trebuie să se schimbe în Europa în contextul redresării – un venit de bază universal, un impozit pe carbon, voturi pentru toți cetățenii mobili ai UE, indiferent de locul în care locuiesc în Europa.
Programul european de redresare, care reprezintă o dublare a bugetului UE în următorii șapte ani, reprezintă o oportunitate fără precedent de a schimba Europa.
Cum ne putem imagina că aceste resurse vor fi cheltuite bine sau chiar cu atenție dacă nu auzim vocea cetățenilor?
Inițiativele cetățenești europene sunt, de asemenea, un exemplu foarte bun de asumare de către cetățeni a responsabilității pentru depășirea decalajului față de instituții. În trecut, poate a existat o percepție din partea multor actori instituționali că cetățenii nu aveau încredere – această atitudine trebuie să se schimbe și este în schimbare.
Lideriieuropeni lansează Conferința privind viitorul Europei, Parlamentul European, Strasbourg, 9 mai 2021. Credit: Uniunea Europeană
Trebuie să recunoaștem că cei ai noștri implicați în politica europeană ca și cetățenii sunt la fel de „privilegiați” ca și cei care au intrat în instituții. Sondajul YouGov arată că cetățenii cunosc foarte puțin instrumentele pe care le au la dispoziție pentru a modela viitorul UE.
Odată cu lansarea Conferinței privind viitorul Europei, UE are ocazia unică de a depăși acest „deficit de atenție” și de a restabili legătura cu cetățenii.
Acest lucru se va întâmpla numai dacă cetățenii și mișcările cetățenilor sunt cei care aduc Conferința privind viitorul Europei în viață ca un adevărat exercițiu de bază în democrația deliberativă.
Premiul pentru un astfel de angajament ar trebui să fie instituirea unor mecanisme mai permanente de participare a cetățenilor între alegeri. Implicarea unui număr mai mare de cetățeni europeni în procesul decizional nu reprezintă o amenințare pentru UE – aceasta se poate dovedi foarte bine a fi salvarea sa.
În urmă cu 60 de ani, John F Kennedy a declarat: „Nu știți ce poate face țara dumneavoastră – întrebați ce puteți face pentru țara dumneavoastră”
În vremurile noastre, în Europa am putea spune: „Întrebați ce poate face Europa pentru tine – spuneți-ne ce puteți face pentru Europa.”
Noul apel la acțiune al europenilor: Întrebați acum că Europa poate face pentru tine – spuneți-ne ce puteți face pentru Europa
Pentru a vedea ce au declarat unii dintre membrii Noilor Europeni când i-am adresat această întrebare, faceți clic aici.
Care este răspunsul dumneavoastră la această întrebare fără timp?
Declinarea responsabilității: Opiniile exprimate pe Forumul ICE reflectă doar punctul de vedere al autorilor lor șiîn niciun caz nu pot fi considerate ca reflectândpoziția Comisiei Europene sau a Uniunii Europene.
Autori
Roger CasaleRoger Casale este un activist pentru drepturile civile și fondator al Noilor Europeni, o mișcare paneuropeană a cetățenilor cu sediul la Bruxelles. În 2019, noii europeni au câștigat premiul Schwarzkopf Young Europe pentru campania sa „Carte verde pentru Europa”. Este membru al Societății Regale de Arte și fost deputat în Parlamentul European. Locuiește în Italia și este comandant al Ordinului de Merit al Republicii Italiene.
Luați legătura cu el în cadrul forumului!
Opiniile exprimate pe Forumul ICE reflectă doar punctul de vedere al autorilor lor și în niciun caz nu pot fi considerate ca reflectând poziția Comisiei Europene sau a Uniunii Europene.

Scrieți un comentariu