Предизвикателствата, свързани с гражданските инициативи, се признават не само на равнището на ЕС, но и на национално равнище в държавите членки. Полските граждани имат право да представят законопроект пред националния парламент. За да сравня условията на гражданските инициативи и тяхното въздействие в ЕС и Полша, направих анализ на наскоро внесените в полския парламент граждански законопроекти.
В Полша съществува процедура, при която гражданите имат право да внасят законодателни предложения в парламента, при условие че събират подписите на най-малко 100 000 души с право да гласуват на парламентарни избори.
Засегнатите граждани трябва да създадат комитет за законодателна инициатива. За тази цел са необходими най-малко 15 души. На първо място, те трябва да съберат 1,000 „първоначални“ подписа, за да регистрират такава комисия. 100,000-те подписа трябва да бъдат представени сравнително бързо — не по-късно от 3 месеца след регистрирането на комисията.
По отношение на логистиката ръководенето на процеса на гражданска инициатива е предизвикателство, сравнимо с това на Европейската гражданска инициатива. Събирането на 100,000 подписа, освен това на хартиен носител, е много сериозно начинание, изискващо структури в цялата страна. Въпреки че в сравнение с Европейската гражданска инициатива със сигурност е предимство да работим само с една държава, една правна система и един език за комуникация с подписалите я страни.
От декември 2020 г. насам в полския парламент са разгледани 13 граждански предложения. Тези национални инициативи са насочени главно към следните проблеми:
- а) Местни въпроси — напр. дейността на ловците, функционирането на органите на местното управление и др.
- въпроси от идеологическо или философско естество — напр. аборт, промени в наказателния кодекс.
- в) Финансови въпроси, например свързани с размера на публичните данъци или социални придобивки.
Почти нито едно от предложенията на гражданите, представени в Полша, не се съсредоточава върху тема, която би могла да бъде решена на европейско равнище. Забележимо е, че причините, от които се интересуват полските граждани, обикновено са от национална компетентност и в по-малка степен от компетентността на ЕС.
Много коментатори обаче са скептични за това колко добре работи гражданската инициатива в Полша. На първо място, гражданските проекти рядко получават парламентарно одобрение. Това вероятно не помага някои инициативи да бъдат противоречиви (напр. по-лесен достъп до аборт срещу по-силна защита на плода) или че инициативите са от интерес само за малка група граждани и отразяват гледната точка на малцинството. Очевидно е, че участието на гражданите в законодателния процес е труден и труден процес навсякъде и по дефиниция тези инструменти са много трудни за разпространение.
По мое мнение, след като се вземе предвид полският опит с правото на гражданите да представят граждански предложения, според мен има две предизвикателства, които следва да бъдат преодолени, ако искаме да разработим инструменти като Европейската гражданска инициатива и да ги направим по-популярни сред европейските граждани:
- Следва да бъде възможно да се внесе европейска гражданска инициатива по по-широк кръг от теми. Понастоящем европейските граждански инициативи могат да се отнасят само до области от компетентността на Европейската комисия, които не са широко известни или разбрани. Поради тази причина някои организатори могат да се откажат от инициативата, преди да внесат инициатива, тъй като се страхуват да бъдат отхвърлени „от самото начало“. Много области, които подхранват въображението на гражданите и мобилизират големи групи, за да се борят за техните права, действително попадат извън правомощията на Комисията и би било много трудно това предизвикателство да бъде преодоляно в близко бъдеще без разширяване на тези правомощия, но потенциалните организатори могат да получат подкрепа, за да определят дали тяхната инициатива попада в областите на компетентност на ЕС, като поискат помощ от Форума на Европейската гражданска инициатива.
- Разрешаване на някои от логистичните трудности, свързани с осъществяването на европейска гражданска инициатива. Реформата, която влезе в сила през 2020 г., въведе промени по отношение на събирането на подписи, които следва да улеснят процеса. Наред с други подобрения, Европейската комисия вече предлага на организаторите подкрепа за превода и им предоставя централна система за събиране на подписи. Това може да помогне на групи граждани, които нямат достъп до огромни финансови или логистични ресурси.
Както виждате, демокрацията на участието е изправена пред предизвикателства както на национално равнище, така и на равнище ЕС. Надявам се, че сравняването на двата механизма ще ни помогне да подобрим участието на гражданите в демократичния процес.
Автори
Rafal DymekРафал Димек е диплома от Варшавския университет и Факултета по икономика във Варшава. Той е главен изпълнителен директор на фондация „Шуман“ във Варшава. Активен участник в проевропейските кампании в Полша. Ръководител на няколко десетки граждански проекта, осъществени с партньори в над 20 европейски държави. Експерт по европейски, социално-икономически и неправителствени въпроси в Полша. Присъдена от президента на Полша от Голдския кръст за заслуги за дейността му в процеса на европейска интеграция.
мненията, споделени във Форума на ЕГИ, изразяват единствено гледната точка на техните автори и по никакъв начин не може да се смята, че изразяват позицията на Европейската комисия или Европейския съюз.

Оставете коментар