W marcu 2025 r. organizatorzy europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Europa inteligentna pod względem wody i odporna” wyjaśnili w artykule na forum swoje wezwanie do bardziej zdecydowanych działań UE w celu zapewnienia dostępu do wody jako prawa podstawowego oraz priorytetowego traktowania odporności na deficyt wody we wszystkich obszarach polityki.
Pięć miesięcy później wracamy do organizatorów – nie tylko dlatego, że kwestia ta pozostaje pilna, ale dlatego, że ich podejście do kampanii oferuje przydatne lekcje dla przyszłych organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
Od czasu rejestracjiinicjatywa udoskonaliła swoją strategię komunikacyjną, aby skuteczniej docierać do obywateli, kładąc nacisk na jasne, dostępne komunikaty we wszystkich językach UE i wychodząc poza terminologię zorientowaną na Brukselę. Kampania uruchomiła również szeroką sieć organizacji członkowskich w całej Europie, pokazując, w jaki sposób kampanie EIO mogą być skalowane za pośrednictwem lokalnych podmiotów opiniotwórczych. Co najważniejsze, organizatorzy nadal kształtują europejską inicjatywę obywatelską jako narzędzie uczestnictwa, które umożliwia obywatelom wywieranie wpływu na politykę na szczeblu europejskim.
Chociaż inicjatywa ma jeszcze czas do października 2025 r. na zakończenie etapu zbierania podpisów, organizator Piotr Sadowski z Volonteurope zastanawia się, czego zespół się nauczył, jak się dostosował i dlaczego oddolna przejrzystość i budowanie koalicji mają takie samo znaczenie, jak samo przesłanie.
Piotr Sadowski: Wybraliśmy europejską inicjatywę obywatelską, ponieważ jest ona narzędziem demokracji uczestniczącej dostępnym dla obywateli UE w celu wywierania wpływu na prawodawstwo. Istnieje ona w traktatach i jest otwarta dla nas wszystkich, ale jest również narzędziem złożonym pod względem technicznym.
Wzmocnienie komunikacji i działań informacyjnych
Prawdziwym wyzwaniem jest przejście od pomysłu do zatwierdzonej i zarejestrowanej inicjatywy, a następnie jej skuteczne uruchomienie i realizacja. Wymaga to silnego zespołu koordynującego: osoby o podobnych poglądach z różnych środowisk, które podzielają wartości kampanii.
Struktury wsparcia, takie jak forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej, okazały się bardzo przydatne. Wyjaśnili nam, jak zyskać widoczność, nawiązać kontakt z doświadczonymi specjalistami ds. mediów i udoskonalić sposób komunikacji. Kiedy opublikowałem nasz pierwszy artykuł na forum, uznałem proces opinii za bardzo pomocny. Ten krok wstecz w procesie redakcyjnym pomógł zapewnić, że nasz przekaz był nie tylko dostępny, ale także znaczący dla czytelników w całej Europie.
Chodzi o podnoszenie świadomości na temat pilnych kwestii – niedoboru wody, wartości UE i tego, kto decyduje o sposobie zarządzania wodą.
Ta europejska inicjatywa obywatelska ma na celu wzmocnienie pozycji ludzi i społeczności. Chcemy, aby obywatele zrozumieli, że woda jest cenna i że mają prawo do kształtowania sposobu gospodarowania nią i dostępu do niej. To nie tylko kwestia polityczna; chodzi o sprawiedliwość i długoterminowe przetrwanie. Chodzi o odwrócenie tendencji, zanim będzie za późno.
Wierzymy, że dostęp do wody jest podstawowym prawem człowieka i że woda musi pozostać dobrem publicznym. Jednak ponad 10 milionów ludzi w Europie ma trudności z dostępem do czystej wody. To nie powinno być traktowane jako przywilej.
Od „Right2Water” do „Water Resilience”
Inicjatywa ta opiera się na spuściźnie pierwszej udanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Right2Water”, która ponad dziesięć lat temu zmobilizowała związki zawodowe, społeczności i grupy społeczeństwa obywatelskiego w całej Europie. W Volonteurope doceniliśmy ich osiągnięcia, przyznając im wówczas tytuł „Kampanii Roku”.
Dziś kontynuujemy tę walkę, ale z szerszym naciskiem: odporność na wodę. W związku z tym, że Komisja Europejska przyjęła obecnie strategię na rzecz odporności wodnej, chcemy zapewnić, aby wszyscy ludzie, którzy nazywają UE domem, mieli wpływ na sposób zarządzania wodą.
Nasza inicjatywa potwierdza, że woda jest dobrem publicznym, ale nalega również na inteligentniejsze i bardziej inkluzywne zarządzanie na każdym szczeblu.
Lekcje z terenu
Jedną z pierwszych rzeczy, których się dowiedzieliśmy, jest znaczenie wyjścia z „brukselskiej bańki”. Wewnątrz instytucji UE każdy wie, czym jest europejska inicjatywa obywatelska. Ale na zewnątrz potrzebujemy innego języka – jasnego, prostego i rezonującego z prawdziwymi ludźmi.
Przedkładając wniosek w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej, precyzja techniczna ma zasadnicze znaczenie dla pozytywnego wyniku kontroli przeprowadzonych przez Komisję. Ale po zatwierdzeniu, twoje skupienie musi się zmienić: musisz mówić w sposób, który łączy regiony i społeczności.
I musisz porozumiewać się w jak największej liczbie języków – nie tylko w języku angielskim, francuskim czy niemieckim. Na przykład nasza strona internetowa zawiera komunikaty we wszystkich językach urzędowych UE, aby nikt nie czuł się pominięty.
Kluczowe znaczenie ma również zbudowanie szerokiej bazy wsparcia. Nasza kampania obejmuje organizatorów z różnych krajów i korzysta z silnej sieci członków Volonteurope, którzy działają jako opiniotwórcy w swoich społecznościach.
Budowanie koalicji i mobilizowanie wsparcia oddolnego
Cały dzień w Brukseli mogę mówić o znaczeniu tej europejskiej inicjatywy obywatelskiej, ale prawdziwy sukces ma miejsce w terenie. Chodzi o to, by móc wyjaśnić, dlaczego ci zależy, o co walczysz i dlaczego ma to znaczenie – dla każdego, gdziekolwiek w Europie.
Nigdy nie pracujemy w izolacji. Prawdziwa siła europejskiej inicjatywy obywatelskiej leży w powiązaniu – z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, sieciami i zwykłymi obywatelami. Kiedy budujemy te relacje, pojawiają się nieoczekiwane synergie, które wzmacniają i rozszerzają nasze cele. W ten sposób oddolna kampania staje się ruchem zbiorowym.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
- Jak szukać partnerów
- Więcej historii sukcesu
- Obejrzyj Piotra, organizatora tej europejskiej inicjatywy obywatelskiej, w najnowszym wideo Meet and Greet
- Kategorie
Opinie wyrażone na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej odzwierciedlają wyłącznie punkt widzenia ich autorów i w żaden sposób nie mogą być utożsamiane ze stanowiskiem Komisji Europejskiej ani Unii Europejskiej.




Napisz komentarz