Het Werkboek „Europees burgerinitiatief”: Een instrument voor betrokkenheid en actief burgerschap "(kortom: Werkboek EBI van A tot Z) bevat theoretische en praktische bijdragen van academici en onderzoekers, EBI-organisatoren en uitgenodigde deskundigen en dient als praktische toolkit voor iedereen die meer wil weten over het Europees burgerinitiatief (EBI) en over de manier waarop het in gang kan worden gezet.
Het werkboek is een van de belangrijkste resultaten van een Erasmus ± project dat erop gericht was studenten uit het hoger onderwijs vertrouwd te maken met het EBI-mechanisme, namelijk door hen de bevoegdheden te geven om hun eigen voorstellen te ontwikkelen en dus actieve actoren te worden in de beleids- en besluitvormingsprocessen van de EU. Het werkboek werd bewerkt door Yilly Vanessa Pacheco (universiteit van Göttingen, Duitsland) en Dulce Lopes (universiteit van Coimbra, Portugal) en gepubliceerd door de Universitätsverlag Göttingen.
Het werkboek is hier gratis te downloaden. Samenvattingen zijn ook beschikbaar in het Portugees, Spaans, Duits, Roemeens en Frans.
Het werkboek bestaat uit twee delen: de eerste heeft betrekking op „het Europees burgerinitiatief in detail” en het tweede op het „Project Europees burgerinitiatief van A tot Z”. In totaal verzamelt deze publicatie bijdragen van bijna drie tientallen auteurs: 19 onderzoekers van het project (van de universiteit van Coimbra in Portugal, de Georg-augustus Universiteit Göttingen in Duitsland, de Alexandru Ioan Cuza-universiteit van Iaű i in Roemenië en de universiteit van Vigo in Spanje) en 9 externe contribuanten (Ángel Fernández Silva, Universiteit Salamanca; Anastasia Karatzia, Essex Law School; Olga Kikou, End the Cage Age; Elisa Lironi, ECAS; Carmen Montesinos Padilla, Complutense Universiteit van Madrid; Graça Múrias, Portugees contactpunt ECI; Regina Quelhas Lima, Portugees contactpunt ECI; Vasiliki Mustakis, ECAS; en Hendrik Nahr, Make.org).
Deelnemers aan het laatste evenement voor de verspreiding van het EBI From A t/m Z Project, universiteit van Coimbra
Deel I van het werkboek bestaat uit vijf delen. De eerste is gewijd aan het constitutionele kader van het EBI, met een aantal belangrijke bijdragen op het gebied van Europees burgerschap, democratie en burgerparticipatie. Het tweede deel is bedoeld om een antwoord te geven op de vraag „wat is een EBI?”, en benadrukt het belang van de rol van dit mechanisme om burgers in staat te stellen actief deel te nemen aan de toekomst van de Europese Unie, en zo bij te dragen tot het terugdringen van haar „democratisch tekort” en haar politieke legitimiteit te vergroten. In het derde en vierde deel worden vervolgens de vragen over het voorwerp en de onderwerpen van een EBI behandeld. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de opdracht van de European Citizen Action Service (ECAS) en aan de wijze waarop deze organisatie burgers ondersteunt om een inclusievere en sterkere Europese Unie tot stand te brengen, met name via het EBI-forum, dat namens en in opdracht van de Europese Commissie door ECAS wordt beheerd. Tot slot wordt in het vijfde deel uitgelegd hoe elke Europese burger bij een EBI kan worden betrokken. In dit verband zijn de bijdragen van Olga Kikou en Regina Quelhas Lima/Graça Múrias bijzonder relevant: het eerste beschrijft enkele details van het proces dat heeft geleid tot het zesde succesvolle EBI, getiteld „End the Cage Age”; deze laatste benadrukken het belang van de oprichting van nationale contactpunten om ervoor te zorgen dat EU-burgers dicht bij de burgers staan en dat het EBI onder de aandacht van het publiek wordt gebracht.
EBI Van A tot Z Workbook
Deel II van het werkboek is uitsluitend gewijd aan het project „ECI: van A tot Z ", verkenning van haar algemene doeleinden en analyse, achteraf bezien, van haar belangrijkste activiteiten: de onlinecursus over het EBI, de inleidende sessies, de intensieve onlinecursus over het EBI, de peer-learningactiviteiten, de online-aanwezigheids- en gamificatiestrategieën, de model-EBI-evenementen? en een aantal van de studenteninitiatieven. Last but not least analyseerden Fernando Borges en Dulce Lopes enkele gegevens om de vraag te beantwoorden: „Werd voldaan aan de verwachtingen van het project?”. Samengevat concludeerden zij dat „uit de resultaten blijkt dat de deelnemers in hoge mate tevreden waren over de activiteiten en ervaringen waaraan zij hebben deelgenomen en over de algemene opzet en het doel van het project. Uit het EBI: Vanuit het standpunt van het team van A tot Z komt dit overeen met intensieve samenwerking, vertaald in solide resultaten, en met een onmeetbare mate van toewijding aan onderwijs en opleiding in EU-aangelegenheden”.
Lees meer over het EBI: Van A naar Z ’project:
„EBI-model”: Hoe studenten leren werken aan actieve Europese burgers in de praktijk
Auteurs
Dulce Lopes, Eduardo FigueiredoDulce Lopes is hoogleraar aan de rechtenfaculteit van de universiteit van Coimbra. Zij werkte voor het Portugese voorzitterschap van de Raad van Ministers, het Europees Parlement en de Katholieke Universiteit van Lille en was directeur Engels aan de Haagse Academie voor internationaal recht (2018). Ze coördineerde het Erasmus ± project "ECI: Van A naar Z”. Verdere verwijzingen op: https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08
Eduardo Figueiredo is een gereviseerde assistent aan de rechtenfaculteit van de universiteit van Coimbra. Hij was tutor in het Erasmus ± project "ECI: Van A naar Z”. Verdere verwijzingen op: https://www.cienciavitae.pt/0A17-3ED6-803B
Reageren
Om een reactie te plaatsen, moet u zich eerst aanmelden of registreren.