Студенти от четири университета в Европейския съюз работят заедно по евентуални ЕГИ с акцент върху устойчивото развитие. Те си сътрудничат в рамките на проект по програма „Еразъм +“, който има за цел да ангажира студентите във висшето образование с механизми за участие, които да окажат въздействие върху политиката в Европейския съюз и да им предоставят необходимите умения и компетентности, за да популяризират собствените си граждански инициативи.
Тези предприятия могат да спечелят много, а Европейската гражданска инициатива „Fairosene“ е чудесен пример за това колко интензивна и широкообхватна може да бъде дадена инициатива, провеждана от участващите студенти. Нека се надяваме, че Европейската гражданска инициатива ще дойде повече: от проект A до Z.
Напълно осъзнавайки тази необходимост, Университетът в Коимбра (Португалия), Университетът Георгия-август в Гьотинген (Германия), Университетът Александру Йоан Куза (Румъния) и Университетът във Виго (Испания) решиха да обединят усилията си и да предоставят на някои от своите студенти уникален академичен опит, в който те се насърчават да изготвят свои собствени предложения за европейска гражданска инициатива.
Преподавателите, наставниците и колегите не само придобиват и споделят знания за този иновативен механизъм за участие, но също така откриват и обсъждат теми от общ интерес, които биха желали да бъдат развити от Европейския съюз.
Досега студентите са участвали във встъпителни сесии относно ЕГИ, които бяха проведени онлайн поради пандемията от COVID-19, и в онлайн курс на ЕГИ, специално предназначен за студенти във висши учебни заведения от всички области.
Резултатите от тези дейности бяха напълно впечатляващи. Ангажираността на учениците и интересът им към европейските въпроси засега са огромни, като над 60 участници във встъпителните сесии относно ЕГИ и 50 завършили първото издание на онлайн курса на ЕГИ.
Освен това техните високи очаквания към проекта наистина представляват предизвикателство за екипа. Например учениците желаят и се надяват (1) да научат повече за Европейския съюз и неговите политики; (2) да създават промени и да се учат как да бъдат активни граждани; (3) да могат да работят в международни екипи; (4) да се срещнат с хора с различен произход, култури и ценности; (5) да продължите след пандемията от COVID-19 и да пътувате до други европейски държави.
Техният ентусиазъм и умения за сътрудничество показаха, че те са неоценими елементи от огромната разнородна работа, която е Европейският съюз, и че Европейската гражданска инициатива действително е ценен инструмент за насърчаване на все по-активното гражданство.
Изображение: Основните опасения, установени от участниците в проекта „Европейска гражданска инициатива от А до Z“
Сега, когато успешно бяха проведени някои ключови дейности за изграждане на екип и партньорско обучение, осем международни екипа от студенти (всеки с по осем ученици) се подготвят за заключителната дейност — Модела на ЕГИ — която ще се проведе в Гьотинген през март 2021 г. Екипите ще определят тема от общ интерес — в съответствие с днешните обществени предизвикателства и целите за устойчиво развитие (ЦУР) — която би могла да бъде основата за бъдещи европейски граждански инициативи и ще я представи публично на други студенти, представители на академичните среди, заинтересовани страни и създатели на политики в рамките на модела на ЕГИ.
Интересно е да се отбележи, че по време на онлайн встъпителните сесии относно ЕГИ учениците определиха „хората „като основна грижа (останалите варианти бяха „планета„, „просперитет „, „мир“ и „партньорство“), което е в съответствие с необходимостта от задълбочаване на основана на гражданите европейска (и глобална) политика и от по-добро използване (и по-нататъшно развитие) на съществуващите инструменти за участие в Европейския съюз.
Всъщност въвеждането на значителни елементи от участието на обществеността в системата ще гарантира, че тя се отваря към обществото (както гражданите, така и организациите на гражданското общество) и прави публичните действия по-уместни, демократични и надеждни.
Истината обаче е, че въпреки факта, че Европейският съюз разбира, че участието на гражданите е така необходима реалност и неподлежаща на преговори ценност, и създава широк набор от инструменти за участие (петиции, обществени консултации, граждански диалози и Европейската гражданска инициатива), последиците от този подход продължават да бъдат нестабилни.
В наскоро наличното проучване на Евробарометър за бъдещето на Европа по-голямата част от европейците (92 %) във всички държави членки изискват гласът на гражданите „да бъде взет предвид в по-голяма степен при вземането на решения, свързани с бъдещето на Европа“.
Това общо усещане съпровожда Европейския съюз от самото му създаване. И въпреки факта, че Европейският съюз предлага няколко точки за достъп за оказване на влияние върху европейските политики, той изглежда не е имал пълен ефект на практика. Поради това е важно участието да се разглежда както от публичните субекти, така и от гражданите, не като пречка, а като обещание: обещание за ефективна съвместна работа и съвместни резултати. Ако това не е така, гражданите и организациите на гражданското общество няма да бъдат привлечени или дори ще бъдат разубедени да изразят мнението си.
В това си качество участието на младите хора е от съществено значение за преодоляване на състоянието на нещата, тъй като ЕГИ: От проект A до Z и други (например https://participationpool.eu/resource/youth-citizenship-and-the-europea…) се опитайте да покажете.
Проектът „Европейската гражданска инициатива: Инструмент за ангажираност и активно гражданство“ (съкращение ЕГИ: От A до Z) се финансира от програмата „Еразъм +“ на Европейската комисия (Споразумение № 2020-I-PT01-KA203—078546),
За да научите повече за ЕГИ: От проект A до Z, посетете ни на адрес https://eci-az.eu; следвайте ни също във Facebook, Twitter и Instagram (@eciatoz), като използвате хаштаговете #ECIfromAtoZ и #EUTakeTheInitiative.
Автори
Dulce LopesDulce Lopes е професор в Юридическия факултет на Университета в Коимбра. Работил е за португалското председателство на Съвета на министрите, Европейския парламент и Католическия университет в Лил и е директор по изследванията на английски език в Хагската академия по международно право (2018). Тя е координатор на ЕГИ по проекта „Еразъм +“: От A до Z.
Допълнителни препратки на адрес: https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08
мненията, споделени във Форума на ЕГИ, изразяват единствено гледната точка на техните автори и по никакъв начин не може да се смята, че изразяват позицията на Европейската комисия или Европейския съюз.

Оставете коментар