Przejdź do treści głównej
Forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej

Zalecenia dla mniejszości SafePack dotyczące bieżących inicjatyw: jak dostosować się do nowych okoliczności.

Data aktualizacji: 05/05/2020

Zalecenia dlamniejszości SafePack dotyczące bieżących inicjatyw: jak dostosować się do nowych okoliczności.

Aby europejska inicjatywa obywatelska zakończyła się sukcesem, potrzebujesz silnego powodu, jasnego przesłania, mądrej strategii, dobrego planowania, zaangażowanych osób, dużej ogólnoeuropejskiej sieci, zasobów finansowych, widoczności w internecie i poza nim. W tych nadzwyczajnych czasach będzie to trudniejsze lub niemożliwe do przyjazdu.

Dwa lata temu, tym razem w końcu naszej europejskiej inicjatywy obywatelskiej: Minority SafePack – milion podpisów za różnorodnością w Europie. Jest to inicjatywa, w której wzywa się UE do ochrony i promowania autochtonicznych mniejszości narodowych i grup językowych w Europie. Kampania europejska, koordynowana przez Federalną Unię Narodowości Europejskich (FUEN), wykorzystywała nie tylko własne zasoby ludzkie, ale także zespół prowadzący kampanię, który zebrał się szczególnie na potrzeby tej kampanii, a także zasoby organizacji członkowskich FUEN i nowych partnerów, którzy przyłączyli się do nas.

Inicjatywa Minority SafePack (MSPI) nie jest regularną europejską inicjatywą obywatelską: zamiast skupiać się na jednej kwestii, należało wziąć pod uwagę liczne problemy, z jakimi borykają się tradycyjne mniejszości w różnych państwach członkowskich, i starać się znaleźć kompleksowe rozwiązania tych problemów. Zawierał on dziewięć propozycji, począwszy od Europejskiego Centrum Językowego dla małych języków, a skończywszy na dostępności treści audiowizualnych. Ponieważ naszymi głównymi grupami docelowymi byli obywatele należący do społeczności mniejszościowych, a nasza inicjatywa koncentrowała się na prawach językowych, dołożyliśmy ogromnych starań, aby komunikować się z nimi w ich języku ojczystym. W tym celu skupiliśmy się na najistotniejszych dla danej grupy zagadnieniach. Ostatecznie porozumiewaliśmy się w ponad 30 językach, głównie w językach regionalnych, które nie są językami urzędowymi UE. Pamiętaj: poza 24 językami urzędowymi UE nawet 50 mln obywateli UE posługuje się jednym z 60 języków regionalnych lub mniejszościowych. W tym celu opracowaliśmy setki komunikatów dostosowanych do różnych grup docelowych. Przekazy te lepiej odzwierciedlono wśród docelowych odbiorców ze względu na język: wyobraźmy sobie, że jest jednym z 41 tys. prelegentów Ladina w północnych Włoszech i zobaczy post w Ladinie w mediach społecznościowych!

Ostatnie tygodnie były fretyczne: pracowaliśmy ciężiej niż kiedykolwiek, a ich liczba stale rosła, ponieważ w coraz większej liczbie państw członkowskich osiągnęliśmy krajowy próg. Wszystkie z nich zakończyły się w dniu 3 kwietnia 2018 r. 1 320 246 deklaracji poparcia (z czego 1 128 385 zostało zatwierdzonych przez organy krajowe) i 11 państw członkowskich, w których udało nam się przekroczyć próg. W ostatnim tygodniu kolekcji udało nam się dodać dodatkowe 250 000 podpisów, aby znaleźć się po stronie bezpiecznej, jeżeli nie wszystkie podpisy są ważne. Nigdy nie są one ważne.

Minority

Czy jest to możliwe teraz? Odpowiedź jest kategorycznie NIE.

Nie muszę Pana powiedzieć, jak bardzo Europa i cały świat zmieniły się w ciągu ostatnich kilku tygodni. Obecnie wydaje się, że priorytetowa lista zagadnień dotyczących obywateli UE wygląda następująco:

  1. Koronawirus

I to właśnie jest. Nie ma liczby dwóch. Ludzie są zaniepokojeni. Nie chcą zainfekować, nie chcą zarazić innych, są zaniepokojeni rodzicami, dziadkami, o pracę, są zaniepokojeni na następny dzień i na przyszłość.

W tym klimacie, nawet po zakończeniu pierwszej fazy izolacji, nadal trudno jest spróbować opracować inny program. Kwestia COVID-19 jest tak ważna, że cokolwiek inne wydaje się w stosunku do niej względne. Ponieważ Pana/Pani sprawa jest prawdopodobnie niezwiązana z tym tematem, nie jest ona obecnie najistotniejsza dla milionów obywateli europejskich. Niemniej jednak najgorsze z pandemii COVID-19 wydaje się stopniowo wycofywać, a bieżące inicjatywy będą musiały dostosować się do nowych warunków.

Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze wyniki osiąga się dzięki połączeniu różnych kanałów, które należy dostosować w nowych okolicznościach. Obecność w internecie, relacje w mediach, lokalni absolwenci i wolontariusze wspólnie tworzą połączenie. Zbieranie podpisów na ulicach lub „od drzwi do drzwi” jest oczywiście nadal bezprzedmiotowe, ponieważ nikt nie chciałby zagrażać zdrowiu swoich ochotników lub kibiców. Nie jest to również najlepszy czas, by przekonać lokalnych zwolenników: być może trudno im stanąć przed kampanią, która próbuje ukrócić uwagę wszystkich ważnych problemów związanych z koronawirusem. Nagłośnienie w mediach może być nadal możliwe, próbując zawęzić swój temat, ponieważ media zaczną szukać innych tematów niż koronawirus, podobnie jak w przypadku reklam internetowych.

Co z straconym czasem? Jestem przekonany, że Komisja Europejska przedstawi rozwiązanie pozwalające wydłużyć okres zbierania deklaracji poparcia dla trwających europejskich inicjatyw obywatelskich.

Oczywiście finansowanie może być również trudne przez te dodatkowe miesiące, ale wsparcie finansowe będzie prawdopodobnie elastyczne. Pamiętaj, że nie są Państwo jedynymi, którzy borykają się z tymi problemami, a im większa skala problemu, tym większa potrzeba znalezienia odpowiednich rozwiązań.

Chociaż zbieranie podpisów zakończyło się, „Milority SafePack” napotyka również pewne poważne problemy: po udanym spotkaniu z Komisją Europejską, na którym przedstawiliśmy nasze wnioski ustawodawcze, przesunięto wysłuchanie publiczne w Parlamencie Europejskim zaplanowane na 23 marca, a także debatę plenarną w PE, początkowo zaplanowaną na 22 kwietnia. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej Komisja Europejska powinna upublicznić swoje stanowisko w sprawie MSPI przed dniem 10 lipca. Jak widać, mamy również do czynienia z niepewnością, ale jesteśmy gotowi czekać tak długo, jak długo będzie to konieczne dla właściwych rozwiązań, i ufamy, że Komisja znajdzie najlepsze rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych stron. W imieniu naszego Komitetu Obywatelskiego poinformowaliśmy już KE, że ze względu na nadzwyczajne okoliczności zgadzamy się na przedłużenie terminu udzielenia odpowiedzi przez KE do września 2020 r. i później. Należy zrobić to samo, upewnij się, że z Twojej strony udowodnisz elastyczność i zrozumienie.

W międzyczasie możesz również ocenić swoją dotychczasową pracę i wyniki, przeanalizować, co udało się osiągnąć, a co nie, dopracować strategię i spróbować poznać, co sprawi, że sprawa będzie istotna po upływie tego okresu. Należy również zacząć przygotowywać swoją strategię po podpisaniu podpisu; Twoja praca nie jest wykonywana po otrzymaniu zaświadczeń zatwierdzających. Należy przyjrzeć się kolejnym krokom i pracować nad strategią lobbingową. W czasie kryzysu ludzie zyskają nowe doświadczenia, co może nawet pomóc im lepiej odnieść się do twojej sprawy. Możesz również udowodnić swoją odpowiedzialność społeczną, komunikując się z kibicami i publicznością, informując ich, że ich zdrowie i bezpieczeństwo są dla Ciebie najważniejsze. Docenią ten gest.

Oraz ostatnią poradę: nie stracij swojego optymizmu. Są to trudne czasy dla nas wszystkich, ale wszyscy jesteśmy w tym razem i razem będziemy się nimi mierzyć i przezwyciężymy.

Lorant

Autorzy

Loránt Vincze, przewodniczący Federalnego Związku Obywateli Europejskich (FUEN)

Loránt Vincze jest przewodniczącym Federalnego Związku Obywateli Europejskich (FUEN), organizacji, która zainicjowała „Miniority SafePack” – 5. udaną europejską inicjatywę obywatelską w historii UE. W latach 2017–2018 Loránt pełnił funkcję koordynatora ogólnoeuropejskiej kampanii Minority SafePack. Po pomyślnym zakończeniu etapu zbierania podpisów został wybrany na posła do Parlamentu Europejskiego w imieniu Demokratycznego Sojuszu Węgrów w Rumunii w 2019 r.

Napisz komentarz

Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.
Zastrzeżenie prawne: Opinie wyrażone na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej odzwierciedlają wyłącznie punkt widzenia ich autorów i w żaden sposób nie mogą być utożsamiane ze stanowiskiem Komisji Europejskiej ani Unii Europejskiej.