Przejdź do treści głównej
Forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej

Podmioty regionalne wspierające europejską inicjatywę obywatelską

Autor: Forum Team |
Data aktualizacji: 13 October 2020 |
Liczba odsłon: 8523

Hello,

Wymiana poglądów na temat roli podmiotów regionalnych we wspieraniu europejskiej inicjatywy obywatelskiej!

Jak postrzega Pani tę kwestię? Czy podmioty regionalne mogą przyczynić się do lepszego informowania obywateli o europejskiej inicjatywie obywatelskiej? Lub pomóc im w organizowaniu europejskiej inicjatywy obywatelskiej? Czy regiony powinny być bardziej zaangażowane? Na pewno istnieje tu ogromny potencjał.

Dziękujemy za podzielenie się swoją opinią na ten temat!

0
Głosowanie

Napisz komentarz

Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.

Komentarze

Inactive user | 15 October 2020

Istnieje znaczny niewykorzystany potencjał regionalnych zainteresowanych stron w zakresie wspierania organizatorów europejskich inicjatyw obywatelskich. Oprócz promowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej jako narzędzia istnieją co najmniej trzy obszary, w których podmioty regionalne mogą dokonać pozytywnych zmian.

Po pierwsze, mogą one same wdrażać lub wspierać i ułatwiać wdrażanie konkretnych środków służących zniwelowaniu przepaści cyfrowej na szczeblu lokalnym, takich jak zapewnienie wszystkim dostępu do przestrzeni internetowej oraz inwestowanie w umiejętności i kompetencje cyfrowe. W coraz bardziej cyfrowym świecie wyzwanie związane z przepaścią cyfrową wydaje się coraz większe znaczenie i należy zająć się nim w sposób kompleksowy, jeśli chcemy uniknąć sytuacji, w której obywatele „pierwszej i drugiej kategorii” będą mieli do czynienia.

Po drugie, podmioty regionalne mogą promować konkretne europejskie inicjatywy obywatelskie, udzielając informacji i publikując zaproszenia do składania deklaracji poparcia na regionalnych stronach internetowych, w tym na stronach internetowych gmin; pomagając organizatorom w dostosowaniu ich przesłania do specyfiki regionów i konkretnych potrzeb ich obywateli na szczeblu lokalnym oraz organizując dyskusje na tematy związane z inicjatywami. Przyczyni się to zarówno do rozwoju europejskiej sfery publicznej, jak i wzmocnienia obywatelstwa europejskiego.

Ponadto regionalni decydenci mogą śledzić europejskie inicjatywy obywatelskie, wdrażając rozwiązania regionalne w odpowiedzi na postulaty obywateli, niezależnie od tego, czy inicjatywy zdołały zebrać milion deklaracji poparcia, czy też nie.Często najskuteczniejszym rozwiązaniem problemów, które w ogromnym stopniu wpływa na życie obywateli, są działania praktyczne realizowane w terenie, nawet bez przyjmowania nowych przepisów.

Adriana-Nicoleta MUNGIU PATRASCU | 23 October 2020

Podmioty regionalne i lokalne mogłyby przyłączyć się do debaty na temat europejskich inicjatyw obywatelskich o szczególnym znaczeniu dla ich regionu. Patrząc na obecne i wcześniejsze inicjatywy, można zauważyć, że wiele bezpośrednio interesujących regionów jest związanych na przykład z: prawo Europejczyków do głosowania w wyborach lokalnych, świadczenie podstawowych usług publicznych, kwestie związane z ochroną środowiska, transportem i mobilnością, polityka spójności itp. Niektóre z nich nigdy nie skierowały go do stołu decydentów UE, ponieważ nie udało im się spełnić wymogu 1 mln podpisów.

Podmioty regionalne i lokalne mogłyby również przyczynić się do lepszego poznania europejskiej inicjatywy obywatelskiej w swoich społecznościach. Umożliwi to swoim obywatelom odgrywanie aktywnej roli w życiu demokratycznym i politycznym UE.

Inactive user | 01 November 2020

Podmioty regionalne z pewnością mają do odegrania rolę w podnoszeniu świadomości na temat europejskiej inicjatywy obywatelskiej, jej wspieraniu i promowaniu. Istnieje znaczny niewykorzystany potencjał podmiotów regionalnych, o czym wspomniała Asja Kawrakova, i zgadzam się, że wspieranie obywatelskich umiejętności cyfrowych, zwiększanie dostępności europejskiej sfery publicznej oraz wdrażanie rozwiązań regionalnych to ważne kroki w tym procesie. Ponadto, jak wspomina Adriana-Nicoleta Mungiu Patrascu, wcześniejsze i wcześniejsze inicjatywy mogą okazać się dla nas pewne korzyści dla podmiotów lokalnych i regionalnych, w tym wcześniejsze udane inicjatywy.

Inicjatywy, które osiągnęły próg 1 000 000 podpisów, często skorzystały z mobilizacji lokalnego społeczeństwa obywatelskiego. Na przykład europejska inicjatywa obywatelska Stop wiwisekcji poczyniła ogromne postępy w zdobywaniu deklaracji poparcia dzięki jej zdolności do mobilizacji lokalnych sieci organizacji społeczeństwa obywatelskiego wokół wspólnej sprawy. To samo można powiedzieć o europejskiej inicjatywie obywatelskiej „Right2Water”, która opierała się na ogromnym wsparciu mobilizacji małych oddolnych grup ruchu wodnego, zwłaszcza w niektórych krajach najbardziej dotkniętych kryzysem finansowym. Wiedza o społecznościach lokalnych może w tym sensie okazać się nieoceniona, jeśli chodzi o promowanie inicjatywy i urzeczywistnianie przyczyn dla obywateli na szczeblu lokalnym.

Regionalni decydenci mogą również odegrać ważną rolę w podnoszeniu świadomości na temat narzędzia europejskiej inicjatywy obywatelskiej poprzez wspieranie i wzmacnianie edukacji obywatelskiej i politycznej. Brak świadomości i podstawowej wiedzy na temat europejskiej inicjatywy obywatelskiej można nadal uznać za jedną z przeszkód utrudniających większe zaangażowanie obywatelskie w instrument demokracji uczestniczącej. Ważnym sposobem angażowania obywateli w procesy demokratyczne, zarówno na szczeblu regionalnym, krajowym, jak i europejskim, musi być edukacja, a wielu decydentów regionalnych w całej Europie posiada kompetencje ustawodawcze w tej dziedzinie. W edukacji formalnej korzystne dla europejskiej inicjatywy obywatelskiej mogłoby zatem być inwestowanie w edukację polityczną i obywatelską i wspieranie jej, zwłaszcza w dziedzinie demokracji europejskiej, w celu zapewnienia, by procesy demokratyczne UE były omawiane i analizowane w szkołach i instytucjach edukacyjnych równolegle z regionalnymi i krajowymi procesami demokratycznymi. Poza kształceniem formalnym, pozaformalnymi projektami edukacyjnymi i inicjatywami wolontariackimi mogą również mieć ogromny wpływ na umożliwienie obywatelom korzystania z instrumentów demokratycznych, którymi dysponują. Jest to szczególnie istotne w przypadku zwiększania zaangażowania młodzieży w europejską inicjatywę obywatelską na szczeblu lokalnym, gdzie obecność i wsparcie młodych ludzi promujących to narzędzie może okazać się nieocenioną okazją do tego, by uczenie się o europejskiej inicjatywie obywatelskiej było interaktywne, zabawne i informacyjne.

Ostatecznie podmiotami regionalnymi są zazwyczaj te, które najlepiej rozumieją wyjątkowe złożoności, konteksty i potrzeby swoich społeczności. Dlatego też podmioty organizujące europejską inicjatywę obywatelską nie powinny lekceważyć korzyści wynikających z kontekstu europejskich inicjatyw obywatelskich na szczeblu lokalnym i korzystania z wiedzy i relacji podmiotów regionalnych ze społecznościami lokalnymi.

Inactive user | 05 November 2020

Dziękujemy za otwarcie tego ważnego wątki. W następnych godzinach opublikujemy na blogu artykuł na temat sposobu, w jaki jako promotorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop globalwarming.eu angażowaliśmy się we współpracę z lokalnymi gminami i regionami.

W naszym przypadku stworzyliśmy wzór lokalnej rezolucji, która może zostać przyjęta przez miasta i regiony w celu wsparcia zastraszenia na dwa sposoby:

1) Poparcie sprawy będącej przedmiotem europejskiej inicjatywy obywatelskiej, w naszym przypadku „Wynagrodzenie za emisję dwutlenku węgla w Unii Europejskiej”
2) Zachęcanie administracji lokalnej do informowania obywateli o ich prawach do podpisywania europejskich inicjatyw obywatelskich, kopiuję

i wklejam poniżej treści ruchu lokalnego, tak aby mogli Państwo zrozumieć, jak to zostało zorganizowane.

Obecnie aby wdrożyć tego rodzaju działania, musieliśmy polegać na działaczach, którzy zidentyfikowali swoich odpowiedników w administracji.

Ale naprawdę interesujące byłoby znalezienie sposobów zaangażowania regionów i miast w tego rodzaju usługi informacyjne, np. powielanie działań w zakresie komunikacji instytucjonalnej w Szwajcarii: bezpośrednie wysyłanie wiadomości i ciągłe aktualizowanie wśród obywateli instrumentów demokracji uczestniczącej.

Takie podejście przyniosłoby trzy korzyści:
1) Zwiększenie wśród obywateli UE informacji na temat ich praw do udziału w kształtowaniu polityki UE
2) wspieranie komitetu obywatelskiego, który nie polega na istniejących bazach danych prywatnych - zwiększenie skuteczności całej kampanii i wspieranie zainicjowania debaty na szczeblu lokalnym, która jest niezbędna do poprawy europejskiej sfery publicznej
3) Stworzenie możliwości lepszego informowania lokalnych dziennikarzy o tym, czym jest demokracja uczestnicząca w Unii Europejskiej

Ostatnie, ale nie mniej ważne, uważam, że Komitet Regionów i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny mogłyby nawiązać kontakt z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym.

Myślę, że metodologia ta i wspieranie współpracy wokół tego celu mogłyby być tematem sesji Dnia Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej dotyczącej najlepszych praktyk.Mamy

nadzieję, że możemy na tej podstawie wspólnie wykorzystać!



Aby zebrać 1 mln podpisów w Unii Europejskiej, ważne jest, aby jak największa liczba obywateli została poinformowana o przysługującym im prawie do podpisywania i wspierania europejskich inicjatyw obywatelskich, jedynego instrumentu demokracji uczestniczącej dostępnego obywatelom w celu przedstawiania Komisji Europejskiej oficjalnych wniosków.

Jest to podstawowy tekst „StopGlobalWarming.eu”, który możesz promować w swojej gminie lub radzie regionalnej.

Aby zaproponować je, można skontaktować się bezpośrednio z burmistrzem, Radą Miasta lub poszczególnymi radnymi miasta.

 

STOPGLOBALWARMING.WNIOSEK UE I INFORMOWANIE OBYWATELI O EUROPEJSKICH INICJATYWACH OBYWATELSKICH

 

Mając na uwadze

Niedawno instytucje europejskie umieściły ceny emisji dwutlenku węgla w swoim programie na rzecz skutecznego przeciwdziałania zmianie klimatu;

Komisja Ursuli von der Leyen włączyła mechanizm dostosowania emisji dwutlenku węgla na granicach do swojego wniosku dotyczącego Europejskiego Zielonego Ładu;

Niemiecka prezydencja Rady UE jest gotowa zaproponować umiarkowaną minimalną cenę emisji dwutlenku węgla i rozszerzyć ją na wszystkie sektory, wykraczające poza europejski system handlu uprawnieniami do emisji;

Negocjacje w sprawie wieloletnich ram finansowych oraz funduszu na rzecz naprawy gospodarczej, przeprowadzone przez szefów państw i rządów Unii Europejskiej w dniu 21 lipca 2020 r., przewidują, że w pierwszej połowie 2021 r. Komisja Europejska zaproponuje mechanizm dostosowania emisji dwutlenku węgla jako podstawę zasobów własnych UE.

Odnotowała, że

Taka inicjatywa jest w pełni zgodna z globalnymi celami agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030.

Rada Miasta/rada miejska/regionalna XXX

Zobowiązuje się

Przewodniczący Rady Miasta i radny ds. środowiska:

Informowanie obywateli o inicjatywie;

Umożliwienie obywatelom podpisania inicjatywy StopGlobalWarming.eu w odpowiednich i kompetentnych biurach;

Publikacja na stronie internetowej miasta/gminy/... linku www.StopGlobalWarming.eu;

Podjęcie działań na rzecz wspierania celów europejskiej inicjatywy obywatelskiej w administracji miasta, na rzecz władz krajowych i regionalnych, ale także w odniesieniu do innych gmin oraz miast krajowych i europejskich;

Sporządzenie sprawozdania dla Rady Miasta z przeprowadzonych działań do (miesiąc przed upływem terminu zbierania podpisów).

 

Inactive user | 26 November 2020

Widzę zupełnie inną kwestię, a mianowicie świadomość europejskiej inicjatywy obywatelskiej. O wiele łatwiej byłoby obywatelom UE być bardziej świadomy istnienia tego demokratycznego instrumentu. Unia Europejska musiałaby dostarczać społeczeństwu znacznie więcej informacji.

Inactive user | 30 December 2020

Europejska inicjatywa obywatelska może ułatwić przeglądanie inicjatyw lokalnych - Twoja inicjatywa obywatelska

0

Inactive user | 24 February 2021

Szanowny Panie,
pragnę poinformować Pana o dalszych krokach, jakie podjęliśmy w tej sprawie jako organizatorzy europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

W ramach europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop GlobalWarming.eu (A price for carbon to fight climate change) uruchomiliśmy inicjatywę „Mayors to stop globalwarming.eu - Zgromadzenie Europejskich burmistrzów walcząc ze zmianą klimatu poprzez demokrację uczestniczącą”.
Jest to wydarzenie włoskie i wyjaśnienie, co robimy obecnie w Europie (kolejna nominacja odbędzie się w dniu 22 marca - wkrótce zostanie ogłoszony) https://eumans.eu/mayors-stopglobalwarmingeu-italian-launch-and-next-steps

— Wraz z promotorami innych europejskich inicjatyw obywatelskich wysłaliśmy pismo do komisarz Jourovej (kontakt z tymi organami i organizacjami UE, które mają „uprawnienia informacyjne”) w celu zwrócenia się o zwykłe i nadzwyczajne środki informacyjne na temat europejskich inicjatyw obywatelskich - po trzecim wydłużeniu terminu zbierania podpisów w lutym wysłaliśmy pismo do komisarz Jourovej (wraz z innymi organami i organizacjami UE, które mają „uprawnienie do informacji”) w celu zwrócenia się o zwykłe i nadzwyczajne środki informacyjne na temat europejskich inicjatyw obywatelskich - po trzecim przedłużeniu terminu zbierania podpisów przez obywateli europejskich na


czwartku i w lutym nie możemy zaprzeczyć o innych europejskich obywateli. Zachęcamy do przyłączenia się do portalu https://www.eumans.eu/eumans-weekly-meeting