Arbejdsbogen "Det europæiske borgerinitiativ: Et værktøj for engagement og aktivt medborgerskab "(kort sagt: Workbook ECI fra A til Z) samler teoretiske og praktiske bidrag fra akademikere og forskere, initiativtagere til europæiske borgerinitiativer og indbudte eksperter og fungerer som en praktisk værktøjskasse for alle, der ønsker at vide mere om det europæiske borgerinitiativ (ECI), og hvordan det kan sættes i gang.
Arbejdsbogen er et af de vigtigste resultater af et Erasmus ± projekt, som havde til formål at gøre studerende på videregående uddannelser fortrolige med borgerinitiativets mekanisme, nemlig ved at give dem kompetencer til at udvikle deres egne forslag og dermed blive aktive aktører i EU's politikker og beslutningsprocesser. Arbejdsbogen blev redigeret af Yilly Vanessa Pacheco (universitetet i Göttingen, Tyskland) og Dulce Lopes (universitetet i Coimbra, Portugal) og udgivet af Universitätsverlag Göttingen.
Arbejdsbogen kan downloades gratis her. Resuméer findes også på portugisisk, spansk, tysk, rumænsk og fransk.
Arbejdsbogen er opdelt i to dele: den første handler om "det europæiske borgerinitiativ i detaljer", og den anden handler fuldt ud om "Projekt Det europæiske borgerinitiativ fra A til Z". I alt samler denne publikation bidrag fra næsten tre forfattere: 19 forskere fra projektet (fra universitetet i Coimbra i Portugal, universitetet i Göttingen i Georg-august i Tyskland, Alexandru Ioan Cuza-universitetet i Iaúi i Rumænien og universitetet i Vigo i Spanien) og 9 eksterne bidragydere (Ángel Fernández Silva, Salamanca Universitet; Anastasia Karatzia, Essex Law School; Olga Kikou, End the Cage Age ELISA Lironi, ECAS Carmen Montesinos Padilla, Complutense Universitet i Madrid; Graça Múrias, portugisisk kontaktpunkt ECI Regina Quelhas Lima, portugisisk kontaktpunkt ECI Vasiliki Mustakis, ECAS og Hendrik Nahr, Make.org).
Deltagere i det endelige formidlingsarrangement for ECI From A til Z Project, Univeristy of Coimbra
Arbejdsbogens del I er opdelt i fem afsnit. Den første vedrører borgerinitiativets forfatningsmæssige rammer med et par vigtige bidrag vedrørende europæisk medborgerskab, demokrati og borgernes deltagelse. Det andet afsnit har til formål at besvare spørgsmålet "hvad er et europæisk borgerinitiativ for?" og understreger betydningen af den rolle, som denne mekanisme spiller med hensyn til at give borgerne mulighed for at deltage aktivt i Den Europæiske Unions fremtid og dermed bidrage til at mindske dens "demokratiske underskud" og øge dens politiske legitimitet. I tredje og fjerde afsnit behandles spørgsmålene om genstanden for og emnerne for et EBI. Der lægges særlig vægt på den opgave, som European Citizen Action Service (ECAS) har, og hvordan denne organisation yder støtte til borgerne med henblik på at skabe en mere inklusiv og stærkere Europæisk Union, navnlig gennem forummet for det europæiske borgerinitiativ, som drives af ECAS på vegne af og på kontrakt med Europa-Kommissionen. Sidst, men ikke mindst, har femte afsnit til formål at forklare, hvordan enhver europæisk borger kan inddrages i et borgerinitiativ. I den forbindelse er bidragene fra Olga Kikou og Regina Quelhas Lima/Graça Múrias særlig relevante: den første beskriver nogle detaljer om den proces, der førte til det sjette vellykkede borgerinitiativ med titlen "End the Cage Age". sidstnævnte understreger betydningen af at oprette nationale kontaktpunkter med hensyn til at sikre nærhed til EU-borgerne og øge offentlighedens bevidsthed om det europæiske borgerinitiativ.
ECI Fra A til Z Workbook
Del II i arbejdsbogen omhandler udelukkende projektet "ECI: fra A til Z ", undersøgelse af virksomhedens generelle formål og bagudrettet analyse af de vigtigste aktiviteter: onlinekurset om det europæiske borgerinitiativ, indledende møder, det intensive onlinekursus om det europæiske borgerinitiativ, peerlæringsaktiviteter, strategier for onlinetilstedeværelse og -gamification, modelarrangementer for det europæiske borgerinitiativ og nogle af de studerendes initiativer. Sidst, men ikke mindst, analyserede Fernando Borges og Dulce Lopes nogle data for at besvare spørgsmålet: "Blev projektforventningerne opfyldt?". Sammenfattende konkluderede de, at "resultaterne viser, at deltagerne i vid udstrækning var tilfredse med de aktiviteter og erfaringer, som de deltog i, og med projektets overordnede udformning og formål. Fra "ECI: Fra A til Z's holdside svarer dette til et intenst samarbejde, der omsættes til et solidt output, og til en umålelig grad af engagement i undervisning og uddannelse i EU-anliggender ".
Læs mere om "ECI: Fra A til Z "projekt:
"ECI-model": Hvordan studerende lærer til Become Active European Citizens in Practice
Blogartikelforfattere
Dulce Lopes, Eduardo FigueiredoDulce Lopes er professor ved det juridiske fakultet ved universitetet i Coimbra. Hun arbejdede for det portugisiske formandskab for Ministerrådet, Europa-Parlamentet og det katolske universitet i Lille og var direktør for studier på engelsk ved Haag-akademiet for international ret (2018). Hun koordinerede Erasmus ± projektet "ECI: Fra A til Z ". Yderligere henvisninger på: https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08
Eduardo Figueiredo er indbudt assistent ved det juridiske fakultet ved universitetet i Coimbra. Han var vejleder i Erasmus ± projektet "ECI: Fra A til Z ". Yderligere henvisninger på: https://www.cienciavitae.pt/0A17-3ED6-803B
- Categories
Skriv en kommentar
For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.